CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, May 30, 2013

BISKUT CORNFLAKES RANGUP

Biskut conflake rangup nie......resepinya MA dapat drpd adek MA sendiri (Rozimah). MA sendiri tak tau resepi asal drpd siapa? Memang sedap biskut nie, disetiap raya biskut nie pasti ada dalam senarai, tak pernah lupa. Ape-ape pun, terima kasih le pada adekku yang sudi memberikan resepi ini padaku. Terima kasih juga pada penyumbang asal resepi ini.

MA rasa kalau anda mencuba resepi nie, pasti akan ada siaran ulangan & tentunya tak menyesal.....
Kalau mahukan lebih sedap lagi, anda gunakan lah pure butter..........pasti le terangkat.
Ok...kita terus ke resepinya.......tak payah mengomel panjang-panjang.



BISKUT CORNFLAKES RANGUP  (1 bancuhan: 160 biji)
Sumber : adekku Rozimah

Bahan-bahannya:

250 g mentega
230 g gula kaster
1 biji telur kuning (gred A)
300 g tepung - update MA guna tepung rose @ tepung superfine
1 sudu teh vanilla
50 g kismis (option)
130 g cornflakes (diramas kasar) - update MA guna Kellogg's cornflakes

Cara-caranya:

  1. Mentega dan gula kaster dipukul sehingga berkrim
  2. Bila sudah berkrim campurkan kuning telur serta essen vanila, sebatikan adunan.
  3. Masukkan tepung sedikit-sedikit - gaul sebatikan.
  4. Biarkan adunan sebentar didalam peti ais (update -ditempat sejuk biasa) untuk mengeraskan sadikit adunan (adunan agak lembik sadikit)
  5. Ambil adunan dengan sudu kecil, bentuk bulatkan sadikit, rollkan adunan tadi didalam conflake yang telah diramas kasar tadi.
  6. Aturkan adunan biskut tadi dalam dulang pembakar, dan bakar dengan kepanasan oven 180C selama lebih kurang 25 minit / sehingga biskut kelihatan keperangan.
  7. Sejukkan biskut dan simpan dalam balang kedap udara.
Nota : (update 03.08.2013)
  • Semasa membancuh adunan, terpulang kepada citarasa sendiri, samaada mahu bubuh kismis atau sebaliknya.
  • Jika suka bubuh kismis, kismis tu bolehlah di bubuh kedalam tepung, digaul sebati...kemudian barulah dibubuhkan dalam adunan mentega yang berkrim tadi. Gaul sebatikan.
  • Sekiranya bubuh kismis, jika kismis tu terlalu besar bolehlah dipotongkan 4 kismis tu.

Wednesday, May 29, 2013

KUIH KETAYAP

Bila MA masok ke blog Reenkhan, MA terpikat pada keunikkan ketayap Reenkhan, jadi MA cuba le membuatnya. MA tak menggunakan botol muncung 3 saperti yang Reenkhan gunakan, sbb botol tu tak ada dalam simpanan MA pun. MA cuma gunakan acuan yang buat roti jala yang biasa-biasa tu saje......

Sebab tu kejadiannya tak se cantik saperti yang Reenkhan buat kut......... ape-ape pun hentam je la labu.
Wbp siap dapat order lagi.........rezeki tu. Bagaimana pun terima kaseh le pada Reenkhan kerana memberikan idea yang hebat nie. Selama hari nie MA buat kuih ketayap nie gunakan warna plain je.

Kalau macam nie baru le nampak cantik.....dengan belang-belang manje nya......
Selera tetamu pun pasti terbuka kalau di hidangkan kuih ketayap macam nie. Ape-ape pun mari kita tengok resepinya :





KUIH KETAYAP
Sumber :  http://reenkhan7067.blogspot.com/ 

Bahan A :

120g tepung gandum ( MA guna cap sauh)
2 biji telor (MA guna telur gred B )
2 helai daun pandan
240ml air biasa + air daun pandan
120ml susu cair / santan
1 sudu teh garam
Pewarna hijau dan biru
sadikit minyak untuk di sapu pada kuali

Peraturannya : ( untuk dadar)

  1. Satukan semua bahan A dan kisar dengan blender hingga halus dan tidak berketul. Tapiskan.
  2. Panaskan kuali dan leser dengan sedikit minyak dan masukkan sedikit adunan yang diwarnakan ke dalam botol muncung 3
  3. Picitkan di atas pan secara membulat , tunggu sahingga kering sedikit.
  4. Kemudian sendukkan 1/2 senduk adunan tadi dan layangkan kuali agar adunan tadi menjadi bulat.
  5. Masak  sehingga 2-3 minit, angkat jangan terlalu lama.
  6. Setelah angkat terus masukkan inti dan gulung


Resepi inti ketayap nie MA selalu gunakan resepi yang MA ambil daripada sepupu Ma yang tinggal di S'pore, dia belajar memasak di The Baker's Shop. MA selesa dengan resepi inti kelapa ini, jadi setiap kali kalau kuih muih yang MA nak buat menggunakan inti kelapa, sudah pasti MA ikut resepi ini.
Pada anda yang nak ikut resepi inti kelapa Reenkhan, terpulang le.......linknya ada MA sertakan di atas tu.....

INTI KELAPA
Resepi asal : The Baker's Shop, Spo're

Bahan-bahannya :

50g gula pasir
125g gula melaka
50ml air biasa
20g tepung jagung
3 helai daun pandan
225g kelapa parut puteh

Peraturannya :
  1. Masukkan dalam periok gula, gula melaka, tepung jagung dan daun pandan serta air, masak hingga mendidih dan gula hancur.
  2. Masukkan kelapa parut puteh dan kacau rata sampai masak.
  3. Sejukkan.





PANKEK TUNA



Dah lama rasanya tak makan lempeng kata orang kampong, tapi kalau orang bandar panggil pankek ....biasa le tu, untuk mengglamorkan lagi......hehehe ape-ape je lah asalkan bahagia. Jika kita buat lempeng masa di kampong dulu, selalunya kita masukkan pisang atau kelapa putih dalam adunan lempeng tu. Bakar pula atas kuali leper, dan adunan lempeng tu kita letakkan dalam daun pisang, bila lempeng di bakar wah harum semerbak baunya.....

Wbp itu semasa kita kecil- kecil di kampong  itulah resepinya, tapi sekarang mari kita merasa pankek moden pulak.......sekarang pankek nie boleh di perbagaikan, ada penkek tuna (seperti resepi yang MA sertakan di bawah ini), ada penkek buah-buahan & pankek mentega dan madu. Macam-macam boleh di perbagaikan pankek ini, terpulang kepada daya creative masing-masing dalam memperbagaikan citarasa yang kita ingini.

Pankek Tuna ini anak MA sibongsu ..........."Tersangat lah sukanya dia".
Baru-baru ini, kawan MA yang buat katering tu ada menempah Pankek Tuna nie......jadi apa lagi sibongsu pastinya tumpang sekaki. Jadi MA buatlah lebih untuk di makan, MA juga suka pankek nie.......
Pankek nie sangat sesuai untuk dibawa picnic, rasanya ala-ala sandwich lagi......
Cubalah .....pasti anda tak akan menyesal.






PANKEK TUNA

Bahan utk pankek
100 g tepung (self raising flour)
30 g gula kaster
2 biji telur gred A
1/2 sudu teh serbuk penaik
70 g susu UHT
15 g mentega cair


Cara membuat pankek

  1. Ayak tepung & serbuk penaik didalam mangkuk besar. Tambah gula, telur, garam & susu. Gaul hingga sebati dgn menggunakan pemukul telur.
  2. Tambah mentega & gaul sehingga sebati.
  3. Panaskan kuali di atas api sederhana & griskan kuali dgn sedikit minyak @ mentega.
  4. Tuangkan 1 senduk kecil adunan & lenggangkan kuali untuk mendapatkan pankek yang bulat, biarkan masak selama 1-2 minit. Terbalikkan pankek & biarkan masak selama 30 saat. 
  5. Biarkan sejuk sabentar, kemudian isikan intinya.


Bahan utk inti
1 tin tuna
1 biji bawang besar (dipotong dadu)
3 biji cili merah (buang biji & dipotong dadu)
2 biji cili padi (dipotong halus)
1/4 sudu teh garam
1/4 sudu teh lada hitam/lada sulah
2 sudu besar mayonis
1 jambak daun salad
2 biji tomato saiz kecil (dipotong nipis)
sedikit cili sos


Cara membuat inti

  1. Hancurkan tuna dgn menggunakan garpu. Tambahkan bawang, lada hitam/lada sulah, garam, cili padi, cili merah. Gaulkan rata.
  2. Masukkan mayonis & sebati kan...
  3. Letakkan sekeping daun salad & sepotong tomato di atas pankek. Letakkan 2 sudu kecil campuran tuna di tengah2. 
  4. Paipkan sedikit cili sos di atas tuna tadi & gulung kan pankek.
  5. Balut pankek dgn plastik kecil & seal kan...bagi mengelakkan pankek drpd terbuka balik....
  6. Siap utk dimakan.


KEK TEMPAHAN

KEK HANTARAN YANG DI TEMPAH

MA suka sangat kalau mendeco kek hantaran nie........ berhari-hari malah sahingga berminggu-minggu juge MA dah prepair bagi meriasasikan decorasion kek nie......Mana tidaknya MA terpaksa menyediakan dulu bunga-bunganya, rebennya dan macam-macam benda lain yang mesti di sediakan dulu. Decoration nie 100% di buat drpd fondand & gam paste serta royal icing, makanya bunga-bunganya & rebennya mesti di buatkan dulu sbb mesti di keraskan dulu, barulah senang MA nak mendeco. Mendeco pun kadang makan masa sahingga 1 1/2 hari.

MA nie kalau bab mendeco , tak ingat nak makan selagi tak siap.......kalau dah siap & berpuas hati, masa tu lah baru terasa laparnya.........






Ini adalah tempahan kek perkahwinan yang MA terima......untuk mendeconya memakan masa 1 hari jugak. Selalunya kek hantaran saperti ini MA suka gunakan kek buah sbb boleh tahan lama......
Berminggu-berminggu malah berbulan-bulan pun boleh tahan.




Selain kek buah, kek butter pun boleh .......malah bermacam-macam jenis kek boleh di deco untuk di buat kek hantaran....terpulang pada citarasa individu, asalkan kek tu solid tapi kalau kek span tak sesuai le.......
Masa MA belajar dulu.......bagitu le cikgu tu pesan. Kek karet......boleh tu memang boleh, tapi mesti cepat di makan, kalau lambat di makan takut-takut keknya basi pulak. Kek karet memang sedap......MA sendiri tak nafikan keenakan kek kerat tu......yamm yamm, tapi tu le yang lecehnya dia cepat basi.......





Di atas nie tempahan daripada kawan MA,  Pn Shima untuk diberikan pada pekerjanya bagi hantaran pertunangannya........Manakala di bawah nie, kek pertunangan bagi anak sepupu MA yang tinggal di Shah Alam, jauh tu dia menempah........tapi tak kesah le ramai keluarga di sini akan turun ke Shah Alam, boleh le bawakan kek nie kesana. Terima kaseh pada keduanya kerana memberikan kepercayaan kepada MA.







Bagi yang sudi menempah pada MA tu diucapkan terima kaseh daun keladi, lain kali order lagi.......
hihihi......
Pada kawan-kawan yang nak menempah pada MA, boleh call/ sms di talian talifon = 0122485408 
atau pun e-mail je : anarozall54 @gmail.com. Jika mahu menempah kek fondand hantaran, sekurang-kurangnya mesti beri masa pada MA 1 bulan drpd tarikh yang di kehendaki, untuk MA prepair. Itu pun terpulang dengan decoration cam mana yang di kehendaki.
Terima kaseh
Assalamualaikum.........









CUP CAKE HANTARAN


Ini cupcake yang MA terima tempahan drpd kawan-kawan yang telah biasa melihat hasil kerja MA.
Terima kaseh le .....pada kawan-kawan yang memberi kepercayaan kepada MA. Wbp MA berharap kepada semua kawan -kawan yang pernah menempah tu, berpuas hati..........




MA nie bukanlah pandai sangat......tapi oleh kerana minat yang mendalam dalam seni culinary ini, maka MA cuba sedaya upaya untuk menghasilkan gubahan cupcake nie mengikut citarasa MA sendiri.




Pada masa MA menghiaskan cupcake nie, tumpuan MA pada seni menghiasnya amatlah dititik beratkan, sahingga terkadang-kadang MA lupa makan, selagi tak selesai menghias cupcake nie........
Hati MA rasa tenang bila melihat hiasan yang cantek di cupcake tu........
Apa tah lagi, bila kawan-kawan yang menempah berpuas hati.......dan memuji hasil kerja MA.....
Pada anda yang sudi melawat ke Blog nie, MA ucapkan terima kaseh.........
Sesekali..mari kita cuci mata............







Thursday, May 23, 2013

MAGGIE GORENG YANG MUDAH

Petang nie rasa boring pulak.........tak tau nak makan ape.
Telintas di fikiran, rasa-rasanya lebih mudah & cepat MA masak maggie goreng je.......
Maggie goreng nie memang kegemaran si bongsu (kalau dia tak mau makan nasi).......pasti maggie goreng nie yang dia minta. Terkadang-kadang tu, bila MA bz dengan urusan tempahan, maggie goreng nie selalunya dibeli daripada kedai mamak je....
Tapi ditempat kami nie, cuma satu kedai mamak je yang menepati piawaian citarasa kami.......
Selalunya MA lebih suka masak maggie nie kerana senang & cepat serta dapat menepati citarasa kami. Waktu-waktu yang emergency selalu le maggie nie yang menjadi menu kami......
Ok le, kita layan je resepi maggie yang mudah & senang nie...






MAGGIE GORENG
Sumber : resepi MA sendiri

Bahan-bahannya:

3 bungkus Maggie goreng
3 ulas bawang putih *
10 biji cili api *
4 ketul isi ayam (dipotong kecil)
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar cili sos
1/4 sayur kubis (dipotong halus)
2 biji telur
minyak masak untuk menumis

(*)ketukan shj bahan-bahan nya.....

Cara-caranya:

  1. Rendamkan sebentar shj maggie dgn air panas lebih kurang 10 minit je... (Tuskan)
  2. Asingkan bahan2 rempah ratus maggie dalam mangkuk kecil berasingan. (bahan kering diasingkan dgn bahan basah)
  3. Sediakan kuali & masukkan sedikit minyak (biar minyak panas dulu..)
  4. Kemudian, tumis bawang putih + cili padi. Bila dah naik bau, masukkan daging ayam (kacau sehingga ayam masak sedikit)
  5. Masukkan rempah ratus maggie & sos tiram. Kacau sebati kan...
  6. Masukkan telur & kacau sehingga sebati.
  7. Masukkan maggie. Kacau sebati sehingga kering sedikit.
  8. Masukkan sayur kubis.
  9. Perasakan maggie dgn cili sos.
  10. Kacau sehingga maggie agak kering sedikit. Matikan api..
  11. Hidangkan.....

Wednesday, May 22, 2013

APAM BUNGA WARNA -WARNI

Nampak gayanya apam lagi........harap anda tidak jemu dengan menu apam nie.
Resepi nie dah lama dah MA simpan, semasa tinggal di Shah Alam lagi. MA masuk kelas belajar buat kuih muih, masa tu masih bekerja lagi. Boleh dikatakan setiap hari jumaat, rehat panjang MA attend kelas masakan, kadang-kadang hari ahad pun MA pergi jugak,masa tu memang minat sangat nak belajar kelas masak memasak nie  Apam nie kalau dah masak cantik kejadiannya,dia akan kembang dan merekah saperti sekuntum bunga.

Apam nie memang selalu kawan-kawan menempahnya untuk jamuan, rasanya pun sedapp.......
Kanak-kanak memang suka pada apam nie. Cuba le......pasti anda tidak kecewa. Ok le kita terus saje tengok resepinya.........




APAM BUNGA WARNA WARNI
Sumber : Drpd kelas masakan
Olahan : MA

Bahan-bahannya :

300g tepung gandum ( MA guna tepung Hong Kong & soft flour - sama banyak)
250g gula kaster
1 sudu teh b.powder ( MA guna double action b.powder)
1 sudu teh ovellet ( mesti bumbun)
2 biji telur gred A
200ml air
2 sudu makan susu pekat manis
1 sudu teh essen rose
Pewarna merah & hijau

Aturannya :

  1. Masukkan semua bahan-bahan kecuali pewarna ke dalam mangkuk pengadun dan putar hingga adunan kembang. (guna pemutar lektrik) - 5 minit maximum speed.
  2. Masukkan essen rose.
  3. Bila adunan sudah betul-betul kembang, bahagikan adunan kepada 3 mangkuk. satu warnakan merah, satu lagi warnakan hijau dan satu mangkuk lagi biarkan warna asal.
  4. Masukan kedalam acuan kecil warna asal adunan itu, kemudian paipkan sedikit warna merah & hijau di atasnya.
  5. Kukus adunan itu selama 20 minit dengan api besar.
Nota :

*Air dalam kukusan mesti medidih terlebih dahulu, sebelum masukan apam untuk di kukus.
*Untuk warna kelihatan menarik, warna hijau mesti di campurkan dng warna kuning.
*Guna papercup no 2
*Apam nie tahan sahingga 5 hari.........dgn syarat apam itu mesti di cover ( jgn terdedahkan pd udara )
*1 bancuhan apam nie dapat 40 biji.

UNTUK TEMPAHAN

TEMPAHAN-TEMPAHAN YANG TELAH DI TERIMA

Alhamdulillah ,syukor rezeki melimpah luah.............
Tempahan-tempahan ini MA terima daripada kawan-kawan dan katering yang biasa memberi kepercayaan kepada MA dalam meliasasikan impian mereka. Kepada anda yang ingin membuat pertanyaan atau tempahan drpd MA, bolehlah talifon terus pada MA di talian : 0122485408 & sms tinggalkan pesanan atau e-mail saja kepada MA : anarozall54@gmail.com.InsyAllah MA akan menghubungi anda semula.

                                                   Kuih cara berlauk & kuih ketayap

Bagi sesiapa yang ingin membuat tempahan ini, MA kini berada di kawasan Rapat Setia Baru, Ipoh Perak. Jadi bermakna MA hanya ambil tempahan kuih-kuih ini di kawasan bandar Ipoh dan kawasan sewaktu dengannya sahaja.Kalau jauh sangat , maafle ye......teman tak boleh nak tolongggg..........
Sekiranya anda berada disekitar 3 kilometer drpd kawasan perumahan MA, penghantaran boleh di uruskan...........
Andainya anda boleh datang mengambil sendiri tempahan tersebut.......... maka anda dialu-alukan.
Namun komunikasi adalah tersangat penting, dalam apa situasi pun anda boleh berbincang terus dengan MA, cara mengambilnya.

Cream Puff + custard cream & Martabak Macaroni Bakar

Tempahan boleh di buat bagi kuih -muih yang boleh di kira mengikut biji..........mestilah ditempah sekurang-kurangnya 50-100 biji, manakala tempahan kuih yang menggunakan talam, anda boleh menempahnya dalam 2 saiz ukuran talamnya : 10"x10" atau 13"x13". Bagi kuih yang menggunakan talam MA akan memotongkannya siap-siap, melainkan atas pemintaan, baru MA tidak memotongkan kuih-muih tersebut.Kuih-muih yang berukuran talam 10" x10" kepingan potongan yang boleh di perolehi 81 potongan manakala kuih yang talamnya berukuran 13"x 13' potongan kuihnya boleh di perolehi 121 potong.


                                               Tepong Pelita /Limas (Panggilan orang Perak)

Sokongan daripada anda dalam busines MA ini, diucapkan ribuan terima kaseh. Semoga kita bersama-sama  mendapat manafaatnya. Keikhlasan hati kita yang paling penting, pasti rahmat ALLAH sentiasa bersama kita.
Bagi tempoh booking tempahan yang di perlukan, sekurang-kurangnya mestilah 1 minggu daripada tarikh yang di perlukan bagi tempahan tersebut. Dalam situasi tertentu pula paling kurang 3 hari daripada tarikh tempahan kuih-muih itu diperlukan. Ini bergantung pada jenis kuih.
Dalam hal ini anda boleh berbincang dengan  MA terus.......


                                                                 BlueberryCheese Tart




STEAMED COCONUT BLOSSOM CAKE

Hari nie MA dapat tempahan lagi, steamed  coconut blossom cake & apam polkadot. Resepi Steamed coconut blossom cake nie  MA dapat daripada sepupu MA yang tinggal di S'pore. Dah lama MA simpan resepi nie........banyak dah MA terima tempahan bagi apam nie. Sedapppp.......cubalah.

Kawan-kawan sekolah anak MA sibongsu, sangat suka apam nie, kalau MA terima tempahan sudah pasti MA akan buat lebih, kerana besok paginya sibongsu pasti nak bawa ke sekolah apam nie.
Katanya kawan-kawan dia sukakan apam nie.......tak ape le rezeki budak-budak kan........ hari nie kita beri pada mereka, besok berlipat ganda lagi rezeki kita.......
Yang penting kita ikhlas..........pasti Allah akan membalas.
Mari kita tengok resepinya......




STEAMED COCONUT BLOSSOM CAKE
Resepi asal : The Baker's Shop, S'pore
Sumber : Rubby- sepupu mamaAna di S'pore

Bahan-bahannya:

3 biji telur gred A- yang telah di sejukkan dalam peti ais
225g  gula kaster
275g softasilk @ tepung Hong Kong
2 sudu teh b. powder
1 sudu makan ovalett
150g coconut cream - perah tanpa air, sejukkan dulu di peti sejuk
25ml ir daun pandan
1 sudu teh pewarna hijau

Peraturannya:

  1. Semua bahan-bahan masukkkan ke dalam mixing bowl dan pukul dengan high speed selama 3-5 minit.
  2. Campurkan warna hijau dan gaul rata.
  3. Masukkan 1 adunan ke dalam papercup, kemudian bubuh inti kelapa di tengah dan seterusnya lalu tutupkan dengan  satu sudu adunan lagi di atasnya.
  4. Hiaskan diatasnya dengan belahan ceri yang telah di potong 4.
  5. Kukus adunan selama 20 minit.
INTI  KELAPA

50g gula pasir
125g gula melaka
50ml air biasa
20g tepung jagung
3 helai daun pandan
225g kelapa parut putih

Peraturannya:
  1. Masukkan di dalam periok saperti gula, gula melaka, tepung jagung ,daun pandan dan air , masak sampai mendidih.
  2. Masukkan kelapa parut dan kacau rata sampai masak. 
  3. Sejukkan inti ini dan apabila sudah sejuk boleh lah di gunakan.
Nota :
  • Semasa mengukus apam tersebut api mestilah sederhana, kerana jika api besar apam tersebut akan pecah 4 ( melainkan jika anda suka apam itu terpecah 4).
  • Untuk mendapat apam yang elok, mesti bubuh 1/2 tepung solf dan 1/2 tepung hongkong. (kurang tepung hong kong apam akan pecah tidak elok)
  • 3 bancuhan adunan boleh dapat 123 biji.

Tuesday, May 21, 2013

APAM POLKADOT

Sudah lama resepi nie MA simpan, tapi tak terbuat-buat. Kali ini MA cekalkan hati untuk membuatnya. Pernah juga MA nampak resepi apom polkadot ini di blog Sinar Kehidupanku. Tapi MA lebih suka dengan resepi drp rahel blogspot. com ini.

Wbp terima kaseh pada keduanya di atas resepi yang sedap nie, MA masih juga rujuk resepi drpd Yatie, sbb MA suka pada blueberry filling yang Yatie masukan pada apom polkadotnya. Terima kaseh pada penyumbang resepi saperti yang Yatie katakan, MA pun tak tahu resepi asal drpd siapa?

Sbb terlalu ramai yang telah mencubanya......
MA rasa resepi nie memang berbaloi sangat-sangat utk membuatnya, disamping sedappp, apam nie jugak nampak cantik dan meriah dengan warna-warnanya. Apam polkadot/ dot dot nie memang sesuai untuk majlis-majlis sbb serinya...............
Ok le jum kita lihat resepinya................




Apom Dot Dot @ Apom Polkadot
Sumber : http://rahelblog-rahel.blogspot.com/

Bahan-bahannya:

250g tepung gandum* (MA guna tepung rose / tepung naik sendiri je )
200g gula pasir (MA guna gula kaster )
250ml susu segar
3 biji telur gred A
2 sudu teh ovellet
2 sudu teh b.powder*
1sudu teh esen vanila
sedikit pewarna pilihan
Sedikit blueberry filling (MA tambahkan)

Caranya :
  1. Panaskanair dalam kukusan. Siapkan acuan. Ayak bersama bahan- bahan bertanda*.
  2. Pukul telur, gula dan ovellet sahingga kembang salama 15 minit ( guna pemukul elektrik).
  3. Masukan susu adunan tepung dan esen vanila.Kacau sebati.
  4. Ketepikan adunan untuk dibuat dot-dotkan. Warnakan adunan, kacau rata.
  5. Masukan adunan didalam piping bag, setiap satu warna dimasukkan kedalam setiap satu piping bag.
  6. Isikan acuan yang berisi papercup dengan adunan warna pilihan, isikan adunan tadi 1/4 daripada papercup sahaja, letakan sadikit blueberry filling diatasnya. Kemudian isikan pewarna yang sama menutupi blueberry filling tadi sahingga 3/4 acuan papercup. Buatkan dot-dot di permukaannya dengan warna pilihan lain.
  7. Kukus selama 20 minit dengan api sedang. 
NOTA :

*sebelum mengukus apom polkadot, air hendaklah dididihkan terlebih dahulu dalam periuk pengukus.
*balut tudung pengukus dengan tuala kecil, agar apom tidak terkena titisan wap .
*kalau buat adunan 1 1/2 adunan - boleh dapat 96 biji apom.

RESEPI KUIH CARA BERLAUK

Petang semalam..........MA rasa nak makan sesuatu yang pedas, hati nie dah lama jugak nak buat kuih cara berlauk, tapi asyik tertangguh saja...........biasa le tu. Acuannya pun dah lama dah tak diguna, harap-harap tak melekat le nanti bila digunakan.

Kuih cara berlauk nie kegemaran MA sendiri............kita buat pedas-pedas sikit, wau......... terangkat rasanya, tak cukup sepinggan. Apa tah lagi makan sambil tengok TV, pasti tak terasa bila habisnya. Tup...tup tengok dalam pinggan dah pun habis. 

Kuih cara berlauk nie juga biasanya bila MA ada terima tempahan baru le merajinkan diri nak membuatnya , dah tentunya boleh tumpang sekaki.............
Selalunya yang menempah kawan-kawan yang buat katering dan yang mengadakan jamuan. Memang kuih cara berlauk nie favourite mereka. Kalau buat kuih cara berlauk nie, kalau nak sedap jangan kedekut banyakkan bubuh lauknya...........baru le terangkat. (terangkat apa tak tau le ye......hahaha).

Ok le, kalau sesiapa yang nak mencuba, mari kita tengok resepinya :




Kuih Cara Berlauk

Resepi asal : Pn Hawa /Kelas masakan Kg Petaling, K.Lumpur
sumber : Cendana Kaseh

Bahan A

2 cawan tepung gandum
4 cawan santan (1cawan santan + 3 cawan air)
1 biji telur ( MA bubuh 2 biji- sbb telur gred c)
2 sudu teh perisa (etc tumix )- MA guna serbuk pati ayam Knorr
1/2 sudu teh minyak bijan
1 sudu teh gula (MA tambah)
sadikit garam
sedikit pewarna kuning (MA tambah)


Bahan hiasan: Daun sup , daun bawang dan cili merah   ( KIV bawang goreng- tambah)

Caranya :

  1. Satukan bahan A, kisar dan tapis ke dalam mangkuk lain.
  2. Masukan sadikit pewarna kuning, agar kuih nampak berseri, kacau sebatikan adunan.
  3. Sapukan acuan cara dengan sedikit minyak dan panaskan hingga minyak berdesir.
  4. Masukkan adunan ke dalam 3/4 acuan cara, masukan inti daging.
  5. Kemudian taburkan daun sup dan cili, bakar hingga masak. 



Bahan B ( intinya )

4 ulas bawang merah *
1/2 " halia *
1 paket rempah kari daging
300g ayam /daging kisar
1 biji bawang besar di potong dadu
1 sudu makan sos tiram (MA tambah)
1 sudu makan cili kisar (MA tambah)
sadikit gula dan garam

(* bahan bertanda ditumbuk)

Cara-caranya:
  1. Panaskan minyak , tumis bawang, halia, cili kisar dan rempah hingga naik bau.
  2. Masukkan isi ayam /daging , biar empuk. Masukkan bawang besar dan sos tiram, sebatikan.
  3. Perasakan dengan garam dan gula.
  4. Masak hingga inti kering.

PENGENALAN




Salam kepada semua.......

Selamat datang dan terima kasih kerana sudi mengunjungi blog MA.
Maafkan MA jika ada kekurangan di dalam Blog ini, kerana MA pun baru berjinak-jinak dalam dunia blog & MA masih lagi di ibaratkan saperti budak yang baru merangkak dalam membina blog ini.
Wbp MA akan cuba memperbaiki kelemahan diri ini dari masa kesemasa.......
Terima kasih pada staff-staff K.Perak di UTC Ipoh kerana memberi peluang pada MA untuk belajar mambina blog nie. Terima kaseh kepada kerajaan negeri kerana mewujudkan tempat infomasi untuk rakyatnya bagi celek IT.
Semoga anda selesa melayari blog MA yang tidak sehebat blog-blog yang lainnya..........

Disini izinkan MA memperkenalkan diri .....................
Saya lebih selesa membahasakan diri mamaAna a.k.a MA sahaja. Buat masa ini MA adalah suri rumah sepenuh masa, ibu kepada 4 orang cahaya mata dan opah kepada 2 orang cucu lelaki. Isteri kepada suami penyayang dan tercinta. 2 daripada 4 anak MA dah berumah tangga. 3 daripada mereka tinggal berjauhan. Kini yang tinggal dirumah nie si bongsu bersama hubby tersayang sahaja.



Kerjaya harian biasalah.....seperti suri rumah yang lainnya, mengurus hal-hal rumah tangga dan yang paling utamanya pastilah memasak.
Sabenarnya MA tidaklah pandai sangat memasak nie. Tapi suka mencuba, kalau dah minat biasalah......
Pernah mengikuti kelas-kelas masakan masa tinggal di Shah Alam dulu.....ketika itu MA masih lagi bekerja.



Sahingga sekarang apa yang dipelajari dahulu masih lagi dipraktikkan, MA juga ada mengambil tempahan membuat kuih muih melayu, puding,biskut, kek hari jadi dan kek hantaran perkahwinan.
Pada pendapat MA memasak nie adalah satu cabang seni.........kita punya cara tersendiri dalam menyediakan makanan.......terpulang kepada kepakaran dan citarasa individu bagi menyesuaikan citarasa makanan tersebut. Terpulang pada penerimaan citarasa masing-masing dalam menilai keenakan masakan tersebut.......kadang-kadang sedap pada kita tetapi tidak pada  anda/mereka.



Tujuan MA mengwujudkan blog ini adalah untuk berkongsi sedikit sebanyak resepi serta hidangan yang pernah MA sediakan untuk keluarga atau pun untuk tetamu dan kawan-kawan.
Blog ini juga dibuat yang utamanya untuk rujukan anak menantu yang berjauhan & sekiranya MA tiada lagi didunia ini, semoga apa yang ada diBlog ini nanti boleh mengubat kerinduan mereka pada masakan MA seterusnya jika mereka ingin merasainya, maka mereka masih lagi boleh memasaknya, walaupun ketika itu MA sudah tiada.



Terdapat banyak resepi sedap-sedap (pada citarsa tuan tanah le....) yang pernah disediakan oleh MA sendiri.........(resepi daripada pelbagai sumber, tetapi telah diolah mengikut citarasa MA sendiri)
Bersama blog ini juga MA ada juga selitkan gambar-gambar kenangan bersama keluarga & rakan ketika bersantai bersama-sama semasa melakukan aktiviti-aktiviti harian..........kisah anak-anak, famili & kawan-kawan.

InsyaAllah ........semoga kita bersama-sama mendapat manafaat daripada perkongsian ini..........samoga juga pengkongsian yang ikhlas ini boleh memberi pahala kepada tuan tanah, seperti air yang mengalir yang tidak akan berhenti, doa yang berterusan daripada anda diucapkan ribuan terima kaseh. MA halalkan apa- apa resepi yang anda ambil drpd sumber blog MA ini.......
Wbp gambar-gambar di Blog ini adalah hak individu, harap anda tidak menciplaknya, sila minta kebenaran drpd tuan tanah dahulu seandainya ingin memilikinya......(maafle....gambar di blog nie, tidak le se terang & se indah spt gambar di blog yang lain......MA tak punya kamera yang canggih.......huhuhu). Jika anda ingin menggunakan resepi di blog ini, sila sertakan LINK blog ini, sebagai tanda penghargaan pada tuan tanah.......

MA berharap kepada individu yang baru berjinak-jinak dengan dunia masakkan ini, semoga blog ini dapat memberi banyak inspirasi dan pengelaman serta idea dalam mencuba dunia masak memasak..........
MA akan terus menulis selagi mampu & sekiranya ada masa.......
MA harap anda tidak jemu melayari blog ini.

Sila tinggalkan komen anda, sebagai tanda penghargaan & untuk memberi semangat pada MA bagi menulis dengan lebih aktif di blog ini.........insyaAllah MA akan cuba membalasnya.....
Komen-komen yang membangun sangat di perlukan daripada anda..........

Terima kaseh.
Assalamualaikum....


Ikhlas daripada mamaAna.