CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, July 31, 2013

NASI ULAM PERAK STYLE

Salam....
Hari ini MA cuba mencari masa utk N3 resepi nie....sejak akhir-akhir nie bz satu macam je.....
Masa memang sering mencemburui kita, apatah lagi sekarang, dah hampir nak raya....huhuhu
N3 hari nie, MA nak catatkan menu NASI ULAM PERAK STYLE pulak...
Dah lama MA tak makan nasi ulam nie....puasa tahun sudah pun tak berkesempatan membuatnya.... ye le tuu...bz ke atau malas???...he3x
Sebenarnya Nasi Ulam nie...selalunya di buat oleh arwah nenek MA setiap tiba je bulan puasa, pasti selalu je nasi ulam di sediakan oleh beliau....semua di buatnya sendiri, dari mencari daun ulaman yang nak di gunakan dalam nasi, sehinggalah nasinya terhidang di meja.
Masa tu bestnyaaa...tinggal makan je, tapi sekarang ....RINDU BETUL pada arwah nenek.....
AL-FATIHAH buat nenek MA ..... (Suriah binti Mahmud @ Tok Cuk)
Oleh kerana terlampau teringin nak makan Nasi Ulam Perak Style....MA merajinkan diri membuatnya...
Kebetulan kemarin bila MA ke Pasar Besar Ipoh, adalah ternampak seberkas ulaman yang diikatkan khas untuk membuat nasi ulam...apa lagi MA pun membelinyalah, harganya satu ikat RM3.00 je....
Dah naik sekali ganda harganya ...dulu RM1.00 je....Apa-apa pun sendiri yang mahu...beli aje lah..... Tapi ulaman yang ada didalamnya tak lah banyak sangat, kalau ikutkan kita terpaksa tambahkan lagi daun ulamnya,....
Sebenarnya Nasi Ulam Perak nie menggunakan 44 jenis daun ulam....tapi ye lah mana nak dapat sebanyak tu sekarang nie.....
Buat aje lah apa yang dapat....tapi bila balik rumah MA tambah lagi daun ulamnya spt daun limau purut, daun timba tasek, daun belalai gajah, pegaga, daun kesom, daun ketumbar, pucuk tenggek burung, pucuk dakap anak dll.
Mungkin ramai yang tak suka Nasi Ulam nie.....dirumah nie MA sendirian je yang makan....si bongsu & My hubby....sentuh pun mereka tak mau apatah lagi, bila nampak nasi penuh dgn ulam-
ulaman ....
Hanya yang suka Nasi Ulam nie.....MA, emak & ayah MA je....yelah itu aje orang tuanya....budak-budak muda sekarang mana mau.....
Wbp MA letakkan jugak resepinya dalam blog MA nie untuk rujukkan MA di masa akan datang...
Bagi anda yang ingin mencubanya....mai kita tengok resepinya :


NASI ULAM PERAK
Resepi : mamaAna

2 mangkuk nasi - disejukkan terlebih dahulu
1 batang serai*
1" halia*
1/2 " lengkuas*(*potong halus & ditumbuk)
1 sudu kecil lada hitam - ditumbuk
1 mangkuk kelapa putih - di sangai sehingga kuning
2-3 potong isi ikan kering - di bakar/goreng (MA guna ikan tenggiri & di bakar)
(Ikan kering nie di perisi kecil-kecil atau di tumbukkan)
3 ulas bawang merah - di mayang halus
Garam secukup rasa
Ulam-ulaman ambilkan 2-3 helai je setiap satu - ambil pucuknya ( dihiris halus spt buat bunga rampai) Ulam-ulaman nya spt :
(Daun kunyit, pucuk sekentut, ulam raja, ulam selom, daun limau purut, daun belalai gajah,pucuk mengkudu, daun timba tasik, pucuk gajus, pegaga, daun ketumbar, daun kesom,pucuk tenggek burung, pucuk dakap anak, pucuk jambu batu, malah pucuk manggis pun boleh. dll - semua pucuk ulam yang boleh di makan semuanya boleh di bubuh)

Cara Membuatnya :

Campurkan semua bahan-bahan tersebut di atas semuanya, gaul rata sehingga sempurna dan bolehlah di hidangkan.

Nota :

Ulamnya kalau terlalu banyak bila sudah di potong halus, jgn bubuh semuanya ...bubuh agak-agak je.....dikuatiri jika terlalu banyak nasi akan pahit.


Ini antara ulam-ulaman yang MA gunakan
Di bersihkan kemudian di keringkan airnya, 
bubuh dalam talam untuk cepat kering.
Kemudian di hiriskan  halus seperti bunga rampai. 



Nasi di sejukkan, kelapa putih di sangai,
(Halia, serai, lengkuas) - di potong halus & di tumbuk,
Lada hitam - di tumbuk halus

Isi ikan kering di bakar/goreng
Kemudian tumbuk isinya
Bawang merah di mayamg halus
Campurkan semua bahan dengan nasi & gaul sebatikan.
Masukkan garam, rasakan mengikut citarasa kita.....


Ulalaaa Nasi Ulam Perak dah siap terhidang...
Jemput makan....

Tuesday, July 30, 2013

KUAH DALCA AYAM......yummm 3x

Salam sejahtera semua...
Apa resepi yang anda akan masak hari nie....masih dalam pencarian, kalau begitu mai kita buat dalca...
Dalca nie MA buatkan semalam untuk makan bersama nasi beriani.
Masaknya simple je.... sedap juga di makan dengan nasi biasa.....
Dalca nie MA buat dengan ayam je.....biasanya kalau dalca di buat dengan daging terutama daging tetel & ada tulang sikit-sikit......wauuu terangkat...!!!
Tapi yelah semalam, MA buat apa yang ada di dalam Freeze je....nak habiskan stok lama....
Lagi pun angin malas melanda........malas betul MA nak keluar ke pasar atau pun ke kedai. Laaa...jadinya MA main hentam je le....masak apa yang ada.... Nasib baiklah bahan-bahan yang di perlukan ada pulak tu.......alhamdulillah, terlaksana jugak lah projek spontan MA.
Resepi dalca nie....biasa je, MA selalu buat ikut apa yang mak MA selalu masakkan.....tapi selalunya mak selalu masak dalca gunakan daging.....MA saja yang memandai tukarkan kpd ayam... emergencylah katakan..he3x
Moh kita tenguk resepinya...



KUAH DALCA AYAM
Resepi : mamaAna

Bahan-bahannya :

2 ketul daging ayam yang bertulang - sederhana besarnya (Kalau ada rangka ayam pun lagi elok)
2 sudu besar rempah kari daging
1/4 cawan kacang dal - dicuci & direbus hingga kembang
1- 2 cawan santan (terpulang pada kepekatan yang anda mahu)
1" halia *
4 ulas bawang merah *
2 ulas bawang putih* (*bahan-bahan ini di kisar)
1 tangkai daun kari
2 biji kentang bersaiz kecil - di belah 2 tiap sebiji
1 biji terung panjang - di potong sederhana kecil
1 batang karot bersaiz kecil - di potong memanjang
2 biji tomato - di belah 4 setiap satu
5 tangkai kacang panjang - di potong panjang 1 1/2"
1/2 ketul pati ayam
Sedikit bahan penumis ( 4 sekawan)
Sedikit air asam jawa
Garam secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara Membuatnya :

  1. Panaskan minyak dalam periuk, bila minyak dah panas, masukkan bahan penumis (4 sekawan).
  2. Masukkan juga bahan-bahan kisar, rempah kari daging & daun kari, goreng hingga naik bau & pecah minyak.
  3. Masukkan ayam biarkan sebentar sehingga masak. Kacaukan selalu.
  4. Masukkan santan, air asam jawa, kacang dal, kentang & karot. Masak hingga kentang & karot empok.
  5. Kemudian masukkan terung, biarkan sampai terung empuk sedikit. Kacau.
  6. Bila semua sayuran telah empuk, baru masukkan kacang panjang & tomato. Kacau sebatikan kuahnya.
  7. Akhir sekali masukkan garam & pati ayam, rasakan kuahnya mengikut citarasa kita.
  8. Bila semuanya dah berpuas hati, matikan api 
  9. Hidangkan bersama nasi beriani atau nasi biasa.



INI HIDANGAN SAMPINGAN DENGAN NASI BERIANI
Kombinasi yang sesuai sekali....

- SELAMAT MENCUBA -

KUAH BERIANI

Assalamualaikum....
Ini pula MA N3 Kuah Beriani yang MA masakkan semalam untuk makan dengan Nasi Beriani
Okey le mai kita tenguk je resepinya.....leteh rasanya MA nak membebel panjang-panjang.....
Resepi nie juga MA dapat daripada kawan sekerja MA, Pn Ramlah ......tapi seperti biasalah MA dah tambahkan sikit disana sini untuk menepati citarasa MA...
Bagi anda yang ingin mencubanya......jangan segan mai kita cuba buat & rasa.....



KUAH BERIANI 
Resepi asal : Pn Ramlah
Olahan : mamaAna

Bahan-bahannya :

  1. 1 kilo daging (MA gantikan dengan 1 ekor ayam)
  2. 6 ulas bawang putih*
  3. 3 ulas bawang besar*
  4. 1" halia*
  5. 1" lengkuas*
  6. 2 batang serai*(* bahan-bahan ini semuanya di blander)
  7. 3 sudu besar rempah beriani
  8. 1/2 kiub pati ayam - MA tambah
  9. 3 sudu besar cili giling - MA tambah (untuk pedaskan sikit)
  10. 1/4 tin susu cair
  11. 1/4 botol cili sos
  12. 1/4 botol sos tomato
  13. 2 sudu besar kerisik
  14. 1/4 buku gula melaka di hiris
  15. 1 sudu besar madu 
  16. Garam secukup rasa
  17. Buah badam/gajus (di goreng & di tumbuk)
  18. Daun ketumbar, daun pudina & daun sup - daun-daun nie di bersihkan & di ramaskan sedikit
  19. 4 biji cili hijau - di ketukkan sahaja (jangan di blander, nanti maung)
  20. 2 biji tomato bersaiz sederhana - dipotong kecil-kecil (MA tambah)
  21. 2 helai daun pandan - di koyak-koyak & di simpulkan
  22. Rempah tumis 4 sekawan ( kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih & buah pelaga)
  23. Minyak sapi + minyak biasa untuk menumis 

Cara Membuatnya :
  1. Daging di potong kecil & di rebuskan hingga empok ( kalau guna ayam di goreng 1/2 masak)
  2. Semua bahan dari No 2 hingga No, 18 di gaul sekali dengan air panas.
  3. Perapkan daging sebentar dengan kesemua bahan- bahan yang telah bergaul dengan air panas tadi.
  4. Panaskan minyak & tumis bahan-bahan tumis & daun pandan, kacaukan.
  5. Masukkan daging yang telah berperap tadi, bersama tomato. Masukkan air rebusan daging. Biarkan sehingga kering sedikit. Kacau selalu.  
  6. Jika kuah daging terlalu kering tambahkan sedikit air. (Sbb kuahnya akan diambil untuk di bubuh diatas nasi)
  7. Rasakan mengikut kesesuaian citarasa kita.
  8. Bila daging elok masak. Padamkan api & bolehlah di hidangkan.

KUAH BERIANI AYAM yang telah siap di masak
Nak rasa.... mai le cuba
Sedaappp


NASI BERIANI......MA style

Salam sayang untuk pengunjung MA....
Hari nie dah masuk 21 hari dah kita berpuasa.....lagi 9 hari kita akan meninggalkan Ramadhan yang mulia....
Anda semua tentunya dah buat preparation untuk menyambut hariraya. Pastinya bagi anda yang nak pulang berhariraya di kampong, dah pun bersiap sedia menunggu hari sahaja.....
Rasanya tak sabar untuk berangkat pulang ke kampong halaman.....Wbp tugas perlu diutamakan, bagi yang telah mendapat cuti untuk berhariraya nie.....alhamdulillah.Tapi bagi yang tidak boleh bercuti pulak......janganlah bersedih, insyaAllah di lain masa di lain hari tentunya peluang anda pasti ada.... Redhalah dengan apa yang ditentukan pada kita....
Bagi MA semenjak berhijrah ke kampong halaman sendiri nie.....suasana spt ini dah tak perlu di lalui lagi.....hanya kini MA pulak menanti kepulangan anak-anak.....

Okeylah berbalik pada juadah berbuka MA semalam, entah kenape tetiba je MA teringin nak makan nasi beriani, kebetulan kebanyakan stok bahan-bahannya ada dirumah.....jadi projek membuat nasi berianinya terlaksana lah jugak.....
Hanya kali ini MA masak nasi beriani menggunakan beras biasa je, tidak beras basmati seperti yang MA selalu buat kalau memasak nasi yang berperisa.....
Entah kenape ....malas betul MA untuk keluar ke kedai atau pun pasaraya untuk mencari beras basmati....jadi hantam je lah labu....he3x

Resepi nasi beriani nie....dah lama MA simpan & sering membuatnya mengikut resepi nie....
Resepi asal daripada kawan sekerja MA.....orang Muar (Pn Ramlah), terima kasih pada beliau di atas resepi ini.....tapi resepi asalnya beliau menggunakan ibu beriani & rempahnya pula di bawa drp Muar, ....semasa bekerja dulu selalulah MA kirimkan rempah Beriani nie melalui dia.....tapi sekarang ......huhuhu sendiri mesti ingat lahh...
Dan sekarang daripada resepi asal, MA telah olahkan sendiri mengikut citarasa MA.
Wbp MA berpuashati dengan resepi ini.....pastinya kalau membuat nasi beriani resepi nie lah yang MA ikut ..... Kepada anda yang ingin mencubanya.
Mai kita tenguk resepinya.....


NASI BERIANI ... MA style
Resepi asal : Pn Ramlah
Olahan : mamaAna

Bahan-bahannya :

4 pot beras Beriani (Basmati) - Disukat sama banyak dengan air
3 sudu besar minyak sapi + 2 sudu besar minyak biasa (MA tambah)
1/4 cawan susu cair + 1/2 biji  air limau nipis/ Limau kasturi (MA tambah)
1 sudu besar madu
1" halia di tumbuk/ dimesin
1 labu bawang besar - di mayang
4 ulas bawang putih - di mayang
2 helai daun pandan - di koyak-koyak & di simpul ( MA tambah)
1 pokok daun ketumbar - dipetik daunnya saja
4 batang daun pudina - dipetik daunnya
2 sudu besar rempah beriani (resepi asal 1/4 sudu besar ibu beriani)
Rempah tumis 4 sekawan - (kulit kayu manis, bunga lawang , bunga cengkih & buah pelaga)
Garam secukup rasa
Sedikit pati ayam - (MA tambahkan)
Pewarna kuning/ koma-koma

Untuk Hiasan :

Sedikit daun sup & daun bawang - dipotong halus
Kismis - di goreng terlebih dahulu
Kacang peas - jika suka

Cara Membuatnya :
  1. Basuh beras & rendamkan sebentar - toskan, ketepikan.
  2. Panaskan minyak sapi + minyak, dalam kuali.
  3. Bila minyak sudah panas, masukkan bahan tumis (4 sekawan), daun pandan, bawang besar, bawang putih serta halia  kacaukan sehingga naik bau.
  4. Masukkan kesemua daun & rempah beriani, kacau sebatikan.
  5. Masukkan air yang telah disukat & campurkan madu & susu cair.
  6. Biarkan campuran hingga mendidih.Rasakan garam sesuaikan  dengan citarasa kita.
  7. Masukkan beras yang telah di toskan kedalam rice cooker & tuangkanlah bahan campuran yang medidih tadi ke dalam rice cooker.
  8. Masak nasi seperti biasa....Setelah kering nasi, Buatkan lubang-lubang & masukkan sedikit kuah beriani yang telah kita masak terlebih dahulu.(MA tambah)
  9. Masukkan juga pewarna kuning, taburkan kismis serta kacang peas jika suka.
  10. Biarkan nasi masak sebentar & kacau nasi dengan menggunakan cop stick agar nasi tak pecah.
  11. Siap. Sedia di hidangkan....(semasa menghidang taburkan nasi dengan daun bawang & sup)
TIP :

Kalau tak mahu muak makan nasi beriani, setiap 4 kepul/pot beras, perahkan sebiji sunquick semasa memasak nasi.


Nasi Beriani telah terhidang dengan lauk-pauk sampingan
Kalau mahu resepinya boleh le tenguk :
1.   Jelatah Mentah - resepi DISINI
2.  Masak Dalca Ayam- resepi DISINI
3.  Kuah Beriani  - resepi DISINI 

Sunday, July 28, 2013

BISKUT KRUNCHY KARAMEL ALMOND......sedaaapp tak terkata

Selamat sejahtera.....
Kali ini MA nak tayang biskut Krunchy Karamel Almond yang orang dok tergila-gilakan tu. Rasa MA raya tahun nie Biskut Krunchy Karamel Almond nie meletooop betul......he3x
Semejak MA terpandang di rumah azlita-masam manis....terpikat MA nak mencubanya.......
Tapi tak dapat nak mencari tepung Florenta.....huhuhu
Wbp ....alhamdulillah dapat jugak jalan penyelesaiannya......
MA tak guna tepung Florenta ....tapi MA gunakan tepung Siebin (Bee-sting Mix), tepung nie berharga hanya RM17.90 sahaja 1 pek & berat bersihnya 600g.......Kalau membuatnya ...kita boleh dapat 4 loyang 10"x10", banyak tuuu.....
Tapi kalau nak gunakan loyang 12"x12" pun boleh jugak....MA dah try dah....tapi kejadian biskut tu nipis le sikit......tapi jangan risau, masih sedappp.
Okey le pada kawan-kawan yang tak dapat mencari tepung Florenta, moh kita buat dengan tepung Siebin (Bee-sting Mix).....di peknya ada dicatitkan basic resepinya....tapi jangan ikut resepi tuuu.... tak sedapp...
Moh kita ikut resepi yang MA nak berikan nie......
Mula-mula sekali moh kita tengok peralatan & bahan-bahan yang kita nak gunakan dulu....


1.    Untuk membuat Biskut Krunchy Karamel Almond kita mesti ada:
  • Loyang 10"x10" atau 12"x12" pun boleh
  • Kertas kek yang tebal (bukan kertas minyak ye....di kuatiri biskut akan melekat bila dah masak nanti).
  • Pemotong pizza/pisau
  • Pembaris besi....kalau tak ada pun tak pe....tapi kena pandai adjust le untuk potongkan biskut tuu nanti.......
  • Spatula nipis - Gambarnya MA lupa ambil.....huhuhu



2.    Lepas tu kita sediakanlah bahan-bahannya: ( Mai kita pi beli bahan-bahannya)
  • 1 bungkus Tepung Siebin (Bee-sting Mix) - 600g
  • 200g Sun Flower Seeds
  • 200g Kuaci Labu (Pumpkin Seeds)
  • 500g Badam Flake
       Okey bila dah beli bahan- bahan nie semua.....mai kita tengok resepinya pula.....


3.    Mula-mula kita bakarkan sebentar biji-bijirin (Badam Flake, Sun Flower Seeds & 
       Kuaci labu/Pumpkin Seeds), bakar selama 15 minit dengan suhu 160C - tujuan 
       untuk merangupkannya.

4.    Resepi nie adalah untuk loyang berukuran 10"x10"/ 12"x12"
  • Mula-mula bahagikan bahan-bahan di atas kepada 4 bahagian kesemuanya...(Fahamke nie....). Okeylah mai kita sama-sama timbang ye....untuk satu adunan.....kita  sediakan :
  • 150g tepung Bee-Sting Mix
  • 50g  Sun Flower Seeds
  • 50g Kuaci labu (Pumpkin Seeds)
  • 150g Badam Flake

Cara-caranya :

  • Satukan semua bahan di dalam bekas....saperti dalam gambar di atas - gaul rata sehingga bersalut sempurna.
  • Sediakan loyang 10'x10", alas loyang dengan kertas kek sahaja. Loyang yang telah di alas dengan kertas kek tadi, biarkan lebihkan sikit kertas tu di kiri & kanan loyang  - agar senang untuk kita angkatkan biskut nanti.
  • Panaskan oven 170C ........ (suhu nie, anda mestilah kenali oven anda sendiri ).
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang & ratakan nipis-nipis.
  • Bakar dalam oven selama 25 minit atau sehingga nampak adunan itu mencair & keperangan/separuh masak sahaja.
  • Keluarkan loyang daripada oven dan potongkan biskut tadi mengikut saiz yang di kehendaki. Masa memotong nie mestilah cepat....kerana dikuatiri biskut akan mengeras. Kalau biskut       mengeras nanti, takut tak dapat potong mengikut bentuk yang dikehendaki.
  • Bila sudah siap di potong semuanya....masukkan kembali biskut yang separuh masak tadi semula ke dalam oven.
  • Bakar semula selama 15 minit lagi atau sehingga elok perang nya.
  • Bila biskut dah masak...sejukkan. Simpan dalam bekas kedap udara.


Taraaaa.....nie le Biskut Krunchy Karamel Almond yang telah siap di masak.....


Mai le cuba buat ........
Sedaaapppp

BISKUT TELUR REBUS........Sedaaaappp tuuu

Asalamualaikum....selamat sejahtera...
Hari nie MA nak N3 beberapa biskut citarasa pilihan MA untuk hariraya nanti.....
Masa berjalan bagitu cepat sekali, rasanya tak terkejar oleh kita.......sekarang pun hanya tinggal lebih kurang 10 hari saja lagi, kita dah pun nak meninggalkan bulan Ramadhan. MA masih pun belum membuat biskut-biskut yang kawan-kawan rapat tempah.....
Sebenarnya di tahun nie MA tak ambil pun tempahan biskut.....memandangkan kawan-kawan rapat merengek nak juga, jadi MA pun just buatkan jugak le untuk mereka....tak banyak pun, sbb tu le MA masih belum lagi membuatnya ......mungkin le sehari dua nanti........lagi pun mereka-mereka yang menempah pun taklah duduk jauh sangat......
Ok le mari kita tenguk resepi biskut apa pula yang MA nak tayangkan ini.....
Baru-baru nie MA ada le skodeng biskut di dapur mas - Duniaku, terpikat dengan komen mas, jadi MA pun mencubalah membuatnya.....tapi biasalah MA, tak pandai pakai sukatan cawan-cawan ni.....apatah lagi kalau sukatan mentega yang menggunakan cawan.....laaaa leceh nya.......
Jadi resepi yang MA sertakan dibawah nie MA dah tukar ke sukatan metrik, tapi kepada anda yang nak menggunakan sukatan cawan leh le tenguk di rumah mas DISINI. Terima kasih pada mas serta Mamajay untuk resepi ini....
Mai kita buat,,,,,,sedappp, pasti takkan menyesal .........
MA just buat 1/2 sukatan je daripada resepi di bawah, itu pun dah dapat banyak..........lebih kurang 144 biji, tapi ini pun terpulang lah pada acuan yang anda guna.......
Pertama kali buat biskut nie, just MA nak mencuba je......tapi alahaiii sedap pulak tu...jadi nanti terpaksalah buat lagi nampak gayanya sbb nak prepare untuk anak menantu & mak MA....
Jom kita tenguk resepinya....



BISKUT TELUR REBUS
Resepi : Mamajay
Sumber: mas - Duniaku
Olahan : mamaAna

Bahan-bahannya :

5 biji telur - direbus (ambil kuning sahaja)
200g gula icing
240g tepung gandum - MA tambahkan 150g lagi sbb adunan lembik
240g tepung jagung
120g tepung kastad
480g planta @ mentega
1 sudu kecil essen vanila
1 sudu kecil b.pawder

Untuk hiasan :

1 biji telur (di kocok- sapu atas biskut - MA guna telur merah shj)
Badam hiris/hancur untuk hiasan

Cara-caranya :
  1. Pukul planta@ mentega dan gula icing dengan menggunakan spatula hingga sebati je.
  2. Masukkan essen & kuning telur yang telah di lecek. Pukul lagi.
  3. Masukkan kesemua tepung sedikit demi sedikit hingga menjadi doh.(MA masukkan tepung jagung & kastad dahulu, sebatikan kemudian baru masukkan tepung gandum)
  4. Canai & terap dengan acuan yang digemari. Susun dalam loyang yang telah di sapu planta.
  5. Sapu telur & hias dengan badam hiris/hancur.
  6. Bakar selama 15-20 minit pada suhu 180C sehingga masak  - (MA guna suhu 170C.....jadi kenali oven anda)


CUBE LE.....SEDAAAPPP
Sorry le gambar tak sharpe....kemera tak canggih ...huhuhu
Ada sape-sape nak donate kamera pd MA ke??? ......he3x



Saturday, July 27, 2013

MEE GORENG RINGKAS

Selamat beristirehat di hujung minggu......betul ke boleh rehat.....???
Ye lah sebagai seorang isteri & ibu, masa kan kita boleh bercuti untuk tidak memasak.....
Lain lah kalau mahu ubah selera makan di luar....di hotel ke, restoran ke, atau mencari juadah di pasar ramadhan ke, malah terkadang tu balik kampong bebuka beramai-ramai dengan adik-beradik yang balik berkumpul untuk berbuka dengan kedua-dua ibubapa..... Tapi kalau kita berbuka bersama adik- beradik & ibubapa tentunya kita membawa juadah berbuka sebagainya,,,,& ini tentunya, kita mesti jugak memasak.....kuang kuang kuang
Bagi MA rutin harian masih seperti biasa, tetap tidak di abaikan....sepanjang puasa nie hingga ke hari nie dah masuk 17 hari kita berpuasa......MA masih belum pernah lagi melangkah ke pasar ramadhan di sekitar tempat MA.....
Apatah lagi untuk makan di luar......
InsyaAllah....kalau boleh akan MA pertahankannya.
Berbalik kepada resepi ini....sebagai tambahan untuk berbuka semalam...MA buatkan mee goreng ringkas je. Moh kita tinjau-tinjau resepinya......manalah tahu kut-kut ada yang sudi nak mencuba.....




MEE GORENG RINGKAS
Resepi : mamaAna

Bahan-bahannya :

1 kilo mee kuning
1 ketul dada ayam>
Sedikit daging>
Sedikit sotong>{dipotong nipis & kecil- dibersihkan serta di toskan
1 labu bawang besar*
3 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*(*bahan-bahan nie di blander kasar/di tumbuk)
3 sudu besar cili kering kisar
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu kecil stok ayam pekat maggi
2 batang daun sawi - dipotong kecil anggaran 2"
4 batang daun kucai - dipotong 1"
2 genggam taugeh - dibersihkan buang kundup hitamnya
Sedikit garam & gula
Minyak untuk menumis

Cara membuatnya :

  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan yang di blander tadi hingga naik bau. Kacaukan.
  2. Masukkan cili kering kisar, biarkan sehingga garing. Kacau selalu.
  3. Masukkan ayam, daging & sotong, kacau sebatikan. Biarkan sebentar supaya daging, ayam & sotong empok dengan eloknya.
  4. Masukkan semua bahan sos & kicap serta stok ayam. Kacau sebatikan semua,
  5. Masukkan mee kuning dan kacau sehingga elok sebati dengan bahan-bahan tadi.
  6. Kemudian masukkan sawi & kucai, gaul sebati.
  7. Perasakan mee tersebut sesuaikan dengan citarasa kita.
  8. Akhir sekali baru bubuhkan taugeh & gaul rata, tak payah masak lama-lama nanti taugeh terlebih masak nanti tak sedap.
  9. Bila dah siap semuanya , tutupkan api.
  10. Hiaskan sedikit atas mee tu dengan cili potong & taburan bawang goreng. 
  11. Hidangkan.



MEE GORENG RINGKAS

AYAM MASAK HALIA BERKUAH

Asalamualaikum....
Hari nie MA masak sampoi je.....MA masakkan Ayam Masak Halia Berkuah, untuk menu berbuka kami... Resepinya MA dapat dari pertolongan cik google....tapi MA dalam dilema kerana resepi asalnya tak tahu nak di catatkan dari siapa dah, kerana resepi yang MA skodeng nie .....adalah resepi kombinasi antara K.Noor-secubit garam & resepi kasihaleeya.blogspot.com. Wbp terima kasih pada keduanya kerana rujukan resepi asalnya daripada mereka berdua, tapi resepinya, MA dah ubahsuai ...... Sorry le, jangan maraaahhh ye; MA derhaka.....kuikuikui
Spt aleeya juga....dada ayam nya MA potong kecil-kecil dan gorengkan dahulu....kerana My hubby juga confirm tak suka makan daging ayam yang di masak mendidih dengan kuah, jadi terpaksalah daging ayamnya di goreng terlebih dahulu...... Lagi-lagilah ini kan dada ayam....semuanya isi je...
Walau pun resepinya sempoi, MA catatkan jugak lah disini, bagi rujukkan MA & anak-anak dimasa depan ......... Tapi kepada sesiapa yang sudi mencuba resepinya....silakan.
Jom kita tenguk resepi yang sempoi nie......



AYAM MASAK HALIA BERKUAH ...masakkan yang sampoi je
Olahan : mamaAna

Bahan-bahannya:

Dada ayam - dipotong kecil (MA gorengkan dahulu)
3 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*(* bahan nie di blander/ditumbuk kasar)
1" halia - dihiris nipis saperti mancis
1 biji bawang besar - dibelah 4 & diceraikan kelopaknya
1/4 capsicum/lada benggala - dipotong kecil
1 biji tomato sederhana besarnya - dipotong 6
1/2 biji lobak merah - dipotong bulat
7-10 biji cili padi - diketuk/dibelah 2
1 sudu kecil lada hitam - ditumbuk kasar
1/2 sudu kecil pati ayam
1 sudu kecil tepung jagung- di bancuh dengan air
Sedikit sos tiram, sos tomato & sos cili
Sedikit kicap
1/2 cawan air
Sedikit garam & gula

Cara membuatnya :
  1. Perap ayam yang di potong kecil dengan sos tiram, sedikit serbuk lada hitam kasar & sedikit garam. Ikut suka nak perap berapa lama (lagi lama lagilah elok). Macam MA nak cepat perapkan 15 minit je...
  2. Panaskan minyak & goreng ayam....tapi ada orang tak goreng - terpulang ngan citarasa masing-masing. Bila dah elok garing ketepikan.
  3. Dengan mengunakan minyak yang sama, jika banyak buangkan sikit minyak tu, tumiskan bahan-bahan yang telah di tumbuk kasar bersama dengan halia hingga naik bau & kekuningan.
  4. Masukkan bawang besar, capsium, lobak merah & cili padi. Kacau sebatikan.
  5. Kemudian masukkan sos tiram, sos tomato & sos cili. Masukkan juga air & sedikit kicap. Kacau sebatikan.
  6. Bila dah mendidih masukkan kepingan dada ayam yang telah di gorengkan tadi. Kacau sebatikan.
  7. Kemudian masukkan tepung jagung yang telah berbancuh dengan air, sesuaikan kepekatannya spt yang kita kehendaki....jangan lah pekat sangat...cair-cair manja ....gituuu.
  8. Last sekali masukkan buah tomato, bersama garam & gula serta pati ayam. Kacau rata & sesuaikan citarasanya spt yang di kehendaki.
  9. Bila dah berpuas hati, tutupkan api......boleh lah di hidangkan

- SELAMAT MENCUBA-


AYAM MASAK HALIA BERKUAH 
JOM... KITA MENJAMU SELERA

KEPALA IKAN TONGSAN MASAK GULAI TEMPOYAK......Sedappp woooiii

Salam sejahtera....
Alhamdulillah semalam untuk menu berbuka, MA masakkan Gulai Tempoyak nie....Woooii sedaappp dah lama tak makan....
Tapi untuk kuah semalam MA masakkan 2 jenis, satu gulai tempoyak untuk MA & satu lagi gulai lemak cili padi untuk My hubby.....Biasalah orang N9 mana pandai makan gulai tempoyak nie....Oleh dek kerana kempunankan gulai tempoyak MA buatkan lah sedikit semalam.... MA memang suka masukkan taugeh kasar & daun senohom untuk mewangikan bila buat gulai tempoyak nie.....mantapp
Wbp My hubby jamahle jugak sedikit Gulai tempoyak nie semalam.....yele, mungkin kepingin kutt bila nampak MA berselera sekali makannya.....
Sekarang nampaknya dah musim durian balik....di tempat MA, di pasar pagi & pasar-pasar malam dah banyak dijualkan durian .......Jadi leh le kita membuat tempoyak.......
Buat banyak-banyak, boleh disimpan. Macam-macam leh buat dengan tempoyak nie.....sambal tempoyak pun boleehh jugak.... Tapi MA nie pelek cikit sambal-sambal tempoyak nie, tak mainlah dengan MA, hanya MA suka gulai tempoyak je....yang lain-lain, masak tempoyak MA tak makan.....huhuhu
Tapi kalau durian.....ooiii lagiii le berantuuuu
Pada anda yang sukakan gulai tempoyak.....jom le cuba membuatnya, resepinya simple je....
Mari kita tengok resepinya.....


KEPALA IKAN TONGSAN MASAK GULAI TEMPOYAK....seDAPP Wooiii
Resepi : mamaAna

Bahan-bahannya :

1 kepala ikan tongsan - dipotong-potong sederhana besar, dibersihkan dgn air limau kasturi & ditoskan
1 ikat taugeh kasar - dipotong kakinya & dibersihkan
3 sudu besar tempoyak - di blander dgn sedikit air utk mendapat tekstur tempoyak yg tidak bergentel-gentel.
10-13 biji cili padi*
1 ketul kunyit hidup*
2 biji bawang merah*(bahan-bahan nie di tumbuk/ di blander halus)
2 batang serai - di titik
1 keping asam keping - KIV
Sedikit santan pekat - KIV
Sedikit daun senohom
Sedikit garam & gula
Air untuk sesuaikan kepekatan kuahnya

Cara membuatnya :

  1. Masukkan bahan-bahan yang ditumbuk di dalam periuk bersama dengan serai serta bubuhkan sedikit air & jerangkan di atas api sebentar.
  2. Bila sudah mendidih, masukkan air beserta tempoyak & sesuaikan kepekatannya. Kacau sebatikan.
  3. Apabila sudah mendidih, masukkan kepala ikan tongsan kacau & biarkan mendidih lagi.
  4. Masukkan juga sedikit santan (ini terpulang samada nak bubuh atau tak mau bubuh pun tak pe). Kacau lagi sehingga mendidih.
  5. Akhir sekali masukkan taugeh & daun senohom, masukkan juga garam & gula, sesuaikan rasanya dgn citarasa kita.
  6. Sekiranya kuah tempoyak itu rasa tidak masam bolehlah di bubuhkan asam keping tapi jika sebaliknya tak perlu le bubuh asam keping lagi.
  7. Matikan api dan bolehlah di hidangkan.

Wooiii sedapppnyaa masak gulai tempoyak nie....
Dah lama tak makan.....JEMPUUTT !!!




Friday, July 26, 2013

TAZKIRAH PAGI JUMAAT : KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD SAW

KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD SAW

9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH, DI LEMBAH URANAH, GUNUNG 'ARAFAH





"Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku akan dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini.

Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kata ku ini, dan sampaikanlah kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.

Wahai manusia, sebagaimana kamu menganggap bulan ini & kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang di amanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Jangan kamu menyakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai hak atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk di beri makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.

Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik; dan berlemah lembutlahterhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalahteman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu keatas mereka ialah mereka sama sekali tidak bolih memasukkan orang yanga kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan di larang melakukan zina. 

Wahai manusia , dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini. Seambahlah ALLAH, dirikan solat lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, tunaikan zakat dan harta kekayaan kamu, dan kerjalah ibadah haji sekiranya mampu.

Ketahuilah setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak ada seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan amal soleh.

Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yang telah kamu lakukan. Oleh itu, awasilah tindak-tanduk kamu agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah di sampaikan kepada kamu.

Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara dan sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikut kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah AL-QURAN dan SUNNAHKU.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kepada orang lain dan hendaklah orang yang lain itu menyampaikannya kepada orang lain dan bagitu seterusnya.

Semoga orang yang terakhir yang menerimanya lebih memamahami kata-kataku ini dari mereka yang mendengar terus dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawanya aku telah sampaikan risalah MU kepada hamba-hamba MU".




BISKUT SEMPERIT SUSU a.k.a. DAHLIA SUSU

Salam Jumaat & selamat bercuti Nuzur Al-Quran....
Kemarin pagi MA ada membuat biskut, kebetulan Reen Khan yang lama menyepi, kembali berblog....& MA terpikat dengan resepi baru yang simple daripada koleksi Reen Khan ini. Kata Reen ada yang mengelar Biskut Semperit Susu a.k.a. Biskut Dahlia Susu.
Wbp apa jua panggilan pada biskut ini, tak kesahlah .....asalkan bahagia....he3x
Membuat biskut nie...tak susah pun, bahan-bahannya pun biasa-biasa je.....tapi rasanya sedappp.
Membuatnya pun tak payah pakai mixer....just godek manja menggunakan spatula je....
Rasanya sebelum nie, MA pernah rasa biskut nie....menantu MA tersangat le sukaaa nyaa diaa dengan biskut nie...... selalu dia beli biskut nie drp kawannya.....MA ada juga carikan resepinya dengan pertolongan cik google tapi tak berjumpa pulak.....Dan kini alhamdulillah kebetulan Reen Khan tayang biskut nie ...... Pada mulanya memang MA tak perasan pun biskut nie......tapi satelah cuba membuatnya kemarin.....Alahaii.....memang berbaloi sebab selama nie, biskut nie le yang MA cari. Si bongsu, laaa.... sampaikan tak cukup lagi walau pun dah sebalang biskut nie habis, masih ... merengek nak lagi....
Jadinya sebelum raya nanti nampak gayanya terpaksalah MA buatkan lagi biskut nie.....huhuhu
Terima kasih pada Reen di atas resepi biskut yang simple & sedap nie......
Rasa biskut nie bersusu & rangup serta cair di mulut.... Kalau dah mula memakannya susah nak berenti....dek kerana kesedapannya. Bagi kawan-kawan yang suka rasa susu....cubalah biskut nie.....berbaloi.
Kejadian biskut nie tak le besar....comel-comel je. Spt Reen, MA juga gunakan acuan pecah 15 & dapat le 2 bekas kuih, anggaran 200 biji.
Jom kita tengok bahan-bahan yang sampoi nie.....


BISKUT SEMPERIT SUSU a.k.a. BISKUT DAHLIA SUSU
Resepi : Reen Khan

Bahan-bahannya :

250g buttercup
1/2 tin susu pekat manis
100g tepung ubi
450g tepung jagung (MA guna 400g je)
1 sudu teh essen vanila

Untuk hiasan :

Coklat chips
Coklat rice

Cara membuatnya :
  1. Butter & susu pekat di pukul sampai sebati je, tetapi tak perlu pukul lama sangat....Jika di pukul lama bila di bakar kuih agak kembang.
  2. Masukkan tepung ubi & tepung jagung yang telah di ayak sedikit demi sedikit.
  3. Reen guna acuan semperit pecah 15. Jika tiada boleh terap dengan bentuk yang di sukai.
  4. Bakar pada suhu 150C selama 15 minit - 20 minit. Reen guna api bawah sahaja. Suhu kenalah follow oven masing-masing ye. (MA guna 160C)


BISKUT SAMPERIT SUSU a.k.a. DAHLIA SUSU






SIAKAP BAKAR BERSAMBAL....sedappp

Assalamualaikum....
Semalam MA ada buatkan  Ikan Siakap Bakar Bersambal, dah lama rasanya MA tak buat menu nie.
Resepi nie, dah lama MA simpan, sampai dah tak ingat daripada mana MA dapat, tapi resepi nie MA dah ubahsuai mengikut cara & citarasa MA. Selalunya MA buat menu nie dengan ikan Talapia Merah, tapi di sebabkan ikan siakap je yang ada di rumah nie....maka MA ambil keputusan untuk membakarkan saja ikan siakap nie. Sebelum nie MA masak Ikan Siakap Stim ala Thai, jadi di kali ini MA ubah selera pula, kita bakar je ikan siakap nie. Kalau bakar dengan cara ini.......senang kerana tak perlu membuat air asam lagi.
Okeyle tak usah kita berceloteh panjang-panjang, mari kita tengok resepinya....


SIAKAP BAKAR BERSAMBAL.....sedappp
Olahan : mamaAna

Bahan-bahannya :

Seekor ikan siakap sederhana besar di belah belakang -direndam sebentar
dng air limau kasturi. Cuci & di toskan.
1 biji bawang besar*
3 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1" halia*
1 batang serai*(*bahan-bahan ini di tumbuk/di blander kasar)- KIV serai boleh juga di titikkan
1" lengkuas- di mayang
1 sudu besar sos tiram
3 sudu besar cili kering - yang telah di blander
100ml santan pekat
Sedikit air asam jawa
Garam & gula secukup rasa

Cara memasaknya :
  1. Tumiskan bahan-bahan yang bertanda * beserta lengkuas hingga layu & naik bau.
  2. Masukkan cili kisar.Kacau seketika & masukkan sos tiram beserta air asam jawa.
  3. Masak sehingga naik minyak. Kemudian masukkan santan dan kacau sehingga sebatikan.
  4. Masakkan sehingga santan masak & pekat. Kacau selalu.
  5. Perasakan dengan garam & gula. Setelah sesuai rasanya dengan citarasa kita.Padamkan api & ketepikan.
  6. Jika suka lapikkan dalam dulang pembakar dengan daun pisang.
  7. Lumurkan ikan dengan sambal & bakarkan. 
  8. Sekali sekala lumurkan lebihan sambal pada ikan hingga habis. 
  9. Bakar hingga masak selama 20 minit.
TIPS:
  • Untuk membakar ikan biasanya dalam masa 20 minit, ikan telah siap di bakar menggunakan pemanggang ajaib. MA terbalikkan setiap 4 minit & lumurkan dengan lebihan sambal pada ikan. Ini untuk ikan yang bersaiz sederhana.
  • Untuk pastikan isinya betul-betul masak, check sama ada isinya telah boleh bercerai drp tulang bila di cungkilkan sikit dengan garpu.

SIAKAP BAKAR BERSAMBAL SUDAH TERHIDANG
JEMPUT MAKAN






Thursday, July 25, 2013

PERISTIWA NUZUL AL -QURAN


أًلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ


Alhamdulillah....kita dah berpuasa 16 hari, pada malam ini sampailah saatnya pada malam 17 Ramadhan, tarikh ini dipanggil Nuzul al-Quran iaitu masa al-Quran di turunkan pada Junjungan Besar Rasulullah SAW.
Kita sedang berada dipenghujung fasa kedua iaitu pengampunan dari Allah SWT, & akan masuk fasa terakhir iaitu pembebasan dari api neraka.
Mari kita muasabah & memerhatikan kualiti ibadah puasa yang kita laksanakan & amalan ibadah yang lain. Adakah ibadah puasa yang dilakukan pada zahir & batin iaitu puasa dalam erti sebenar???

  • Sekiranya kita dapat mengawal hati, nafsu & keinginan lahiriah maka kita telah berjaya meningkatkan kualiti ibadah puasa iaitu puasa darisegi lahir &batin.
  • Puasa pada hati iaitu menghidupkan hati dengan zikullah, mengingati Allah, meningkatkan iman , takwa, tawakkal, tawaduk, sabar & membuang sifat-sifat mazmunah(sifat yang dikeji spt hasad dengki, irihati, sombong, takbur & buruk sangka)
  • Puasa pada nafsu iaitu tidak makan & minum disiang hari drp perkara-perkara yang boleh membatalkan puasa serta tidak makan & minum berlebihan semasa berbuka. Kontrol nafsu makan & tidak melakukan pembaziran.
  • Puasa pada pacaindera iaitu menjaga mulut, mata ,telinga & anggota lain supaya tidak melakukan sesuatu yang di tegah oleh syarak.
  • Darisegi ibadah yang lain pula, berjalan berterusan secara konsistan iaitu solat terawih 20 rakaat,solat witir 3 rokaat, solat duha, solat tahajjud, solat taubat, solat hajat, membaca al-Quran, mendengar tazkirah Ramadhan,sedekah, bermunajat, berdoa & berzikir. Tidak ada ruang langsung mambuang masa yang sia-sia.
Sekiranya apa yang dinyatakan diatas terdapat dalam puasa kita dalam perlaksana ibadah-ibadah yang lain, memenuhi ciri-ciri tersebut insyaAllah kita mempunyai puasa yang berkualiti saperti yang di kehendaki oleh Allah SWT.


Peristiwa Nuzul al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Quran yang pertama pada Nabi Muhammad SAW hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadhan, tahun 41 daripada keputeraan Nabi Muhammad SAW.

Ketika baginda sedang bertahannus (menyendiri) di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M.
Perkataan 'NUZUL' bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut al-Quran adalah mujizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna yang terlalu besar bagi umat islam terutama yang serius memikirkan rahsia al-Quran.

Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW, melalui perantaraan Malaikat Jibril iaitu 5 ayat pertama dari Surah Al-Alaq maksudnya :
" Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang mencipta (sekelian makhluk). Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu yang maha pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena & tulisan. Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya" (Al-Alaq ayat 1-5)

Sedangkan ayat al-Quran yang terakhir sekali diturunkan adalah ayat riba iaitu ayat 278 sehingga 281 dari surah AL-Baqarah. 

Untuk pengetahuan pada awal nya Allah SWT menempatkan keseluruhan al-Quran di LUH MAHFUZ, iatu satu tempat yang amat mulia dan suci.

Langkah kedua ialah , Al-Quran di turunkan secara sekali gus dari Luh Mahfuz ke Baitul Izah yang terletak di langit dunia pada malam yang penuh dengan kemuliaan, iaitu malam kemuliaan (Lailatul Qadr) dibulan Ramadhan. Hal ini tercatat dalam firmanNYA yang bermaksud " Bulan Ramadhan adalah (bulan) yang didalamnya di turunkan al-Quran, sebagai pertunjuk bagi manusia dan penjelasan pada pertunjuk-pertunjuk itu dan pembeza (antara benar & batil)". - (Surah al-Baqarah ayat 185)

Ibnu Abbas menyatakan: "Al-Quran itu diturunkan pada malam kemuliaan (Lailatul Qadr) dalam bulan Ramadhan ke langit dunia sekaligus, Kemudian al-Quran itu diturunkan secara beransur-ransur kepada Rasulullah SAW melalui perantaraan Malaikat Jibril. Peristiwa itu bermula dengan menjelmanya Malaikat Jibril dihadapan Rasulallah SAW di Gua Hira'.

Apa kah kaitannya malam al-qadar dengan nuzul al-Quran?? Sebenarnya al-Quran dan malam Lailatul Qadar mempunyai hubungan rapat antara satu sama lain.

Lailatul qadar pula ialah satu malam pada bulan Ramadhan yang bagitu istimewa sekali fadilatnya. Lailatul qadar adalah suatu malam yang biasanya berlaku pada 10 akhir Ramadhan dan amalan pada malam itu adalah lebih baik dari 1000 bulan.

Dan apabila diteliti dengan lebih lanjut, yakni dengan menghubungkan hadis-hadis tentang turunya al-Quran iaitu pada turunnya Lailatul-Qadar dan kelahiran Rasululah SAW pada hari isnin serta pada catatan-catatan waktu di dalam takwim, maka akan diperolehi kesimpulan yang lebih tepat, iaitu al-Quran diturunkan pada hari ISNIN , malam 21 bulan Ramadhan, 13 tahun sebelum Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah.


Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan memberi penjelasan bagi manusia. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai AL-NUR bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak & batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Nabi SAW banyak membaca  al-Quran dalam bulan Ramadhan, Maknanya Nabi SAW juga belajar secara berguru iaitu dengan Malaikat Jibril dan umatnya juga dituntut belajar dengan berguru. Nabi Muhammad SAW juga mengulang-ulangi bacaan al-Quran, bagitu juga dengan para sahabat. Nabi SAW bersabda maksudnya : "Semulia-mulia umatku ialah orang yang menghafal al-Quran".

Antara faedah membaca al-Quran adalah:

  • Mampu mengusir bisikkan  syaitan terkutuk
  • Menjadi penyebab meraih keredaan Allah SWT
  • Memperolehi pahala yang banyak
  • Membahagiakan rakan seperjuangan
  • Menghapuskan kesalahan & dosa
  • Menjadikan wajah (pembaca al-Quran) berseri-seri
  • Melapangkan hati & fikiran, menjernihkan sanubari
  • Melahirkan ketenteraman dalaman antara seorang hamba dengan Allah SWT
  • Memelihara umur manusia
  • Merangsang seorang hamba untuk terus melakukan kebaikkan dalam hidup yang sementara.
  • Mengembali, menjernihkan hati kepada Allah untuk meningkat kualiti hubungan dengan NYA.


Marilah sama-sama kita menghayati
 di malam Nuzul Al-Quran ini dengan azam 
menjadikan Al-Quran sebagai 
pedoman hidup kita,
 membacanya, memahami maknanya
 & menghayati maksud
 yang terkandung di dalamnya.
 Semata-mata mencari keredaan Allah SWT 
dan mencapai kebahagian dunia & akhirat.
Aminn...


Wednesday, July 24, 2013

CUCUR UDANG RANGUP

Salam sejahtera....
Awal pagi-pagi nie MA masih dalam mood memasak lagi.....he3x
Kali ini  MA nak tayangkan pula Cucur Udang Rangup - Delima Zamrud, yang ramai bloggers lain dah mencubanya. Resepi nie MA skodeng dari rumah Mas- Duniaku. Memang betul kata Mas, tekstur cucur nie memang rangup, garing & ini memang sangat ...best. Terima kasih pada Delima Zamrut  kerana sudi berkongsi resepi yang sedappp nie. TQ juga pada jiran Delima Zamrud yang tidak lokek ilmu ....kerana resepi asalnya daripada beliau.
Cucur Udang Rangup nie, MA buatkan untuk menu berbuka semalam.....entah kenape semalam MA terlebih rajin.....akekkekekk, masuk bakul angkat sendiri....nampakk. Nasib baik le sekarang dah ada lif.....kalau tak sapa le pulak nak angkat bakul tu nanti...
Berbalik pada resepi Cucur Udang Rangup nie....memang pun berbeza, sebab bahannya menggunakan telur putih, cuka & minyak masak...... Alahaiii sapa sangka telur putih saja di masukkan dalam bahan resepi.... selama hari nie kalau kita nak buat cucur, kita masukkan sekali keseluruhan telur tu.....& lagi cuka juga di gunakan, fungsinya bagi cucur tidak di serap minyak.....
Alhamdulillah sekarang dah ada cik google nie.....macam-macam ilmu yang kita akan perolehi ....
Dunia tanpa sempadan.....hanya di hujung jari kita sahaja. Rajin dengan tidak sahaja untuk kita menimba ilmu - ilmu berkenaan..... Terlalu ramai yang sudi berkongsi ilmu mereka.
Okeyle....kita tengok resepinya dulu....




CUCUR UDANG RANGUP
Resepi: Delima Zamrud
Sumber: Mas Duniaku

Bahan-bahannya :

1/2 kg udang kertas yang kecil halus-halus tu* - di bersih buanag kepala & janggutnya
2 biji bawang besar*- mayang
1 gengam taugeh* - kalau nak letak banyak-banyak pun boleh
1 cekak daun kucai* - dipotong panjang
1 biji putih telur*
1 sudu besar minyak masak*
1 sudu kecil cuka*
1 sudu kecil serbuk pati sedap Knorr*
3-4 senduk tepung gandum* - mengikut keperluan
Secubit serbuk kunyit*- untuk warna
Garam* - secukup rasa
Air secukupnya
Minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya :
  1. Masukkan semua bahan bertanda* dalam bekas & gaul sebati sampai tepung menyaluti semua bahan-bahan.
  2. Bila semua bahan dah bersalut dengan tepung, masukkan air sedikit demi sedikit, bancuh sampai adunan menjadi likat seperti dalam gambar DISINI. Jangan terlalu cair kalau cair tambah tepung tau.
  3. Rasa garam, kalau tak cukup tambah & barulah di goreng.
  4. Panaskan minyak (menggunakan api yang perlahan & kecil saja tau)
  5. Guna senduk & letak adunan di tepi kuali & di lenyek-lenyekkan, supaya dia nipis seperti dalam gambar.
  6. Bila adunan agak garing, dia akan senang nak pisahkan dari kuali seperti dalam gambar, biarkan betul-betul garing baru korang terbalikkan k. Ini bagi mendapatkan cucur udang yang garing & rangup.
  7. Bila dah garing baru korang terbalikkan sebelah lagi, dan masak sampai sebelah tu garing juga, seperti dalam gambar.
  8. Bila dah cukup garing, angkat & di toskan, siap untuk di hidangkan.
NOTA :

Kalau korang rajin gunting kecil-kecil cucur udang nie...pastu korang potong le timun sikit, sengkuang sikit, pastu korang goreng tauhu, gak siram dengan kuah kacang wahhhhh mau berkilo naik lemak 
aku ekkekekke....




KELI SALAI MASAK LEMAK CILI PADI PERIA KATAK....untuk My hubby

Selamat pagi.....
Ini satu lagi resepi yang MA masakan bagi juadah berbuka kami pada hari yang ke 14 puasa tahun nie....
Disamping  Ayam Percik Kelantan, MA ada juga masakkan Sayur Bayam Masak Bening Air. Resepi Keli Salai Masak Lemak Cili Padi bersama Peria Katak nie adalah masakkan request daripada My hubby. Dia memang suka sangat dengan Peria Katak nie.....
Bagi MA memang tak suka...kerana Peria Katak nie kan pahit....!!!
Bagi My hubby apa yang pahit, itulah yang sedap padanya....
Wbp sebagai seorang isteri...MA akan masakkan apa yang My hubby suka makan....Rasanya berbaloi MA masak...sebab waktu berbuka berseleraaaanyaaa dia makannn .....
Untuk keli salai nie saperti biasa MA bakar menggunakan pemanggang ajaib juga.....senang & mudah kerja kita kalau ada pemanggang ajaib nie... MA cuma bakarkan 15 minit je, dah pun siap keli salainya. Bagi kawan-kawan yang sukakan buah peria katak bolehlah mencuba resepi nie....
Okey mari kita jengok resepinya.....
 




KELI SALAI MASAK LEMAK CILI PADI PERIA KATAK
Oleh : mamaAna

Bahan-bahannya :

3 ekor ikan keli - dibersih & di rendam dengan air limau kasturi  serta di toskan
6 biji buah peria katak- bersaiz kecil (buangkan bijinya & di potong 4 
- rendam dalam air beras /garam untuk kurangkan rasa pahitnya)
2 ulas bawang merah*
10- 16 biji cili padi*
1 ulas kunyit hidup /kunyit serbok - MA guna kunyit hidup* (* bahan-bahan ini 
di tumbuk/ diblander halus)
2 batang serai - di titik
200ml santan pekat 
1 keping asam keping
Air secukupnya
Garam secukupnya
Sedikit kunyit serbuk

Cara-caranya:
  1. Lumur ikan keli bersama garam & kunyit, bakar ikan sampai agak garing.
  2. Masukkan bahan-bahan yang di blander ke dalam periok, masukkan juga serai yang di titikkan tadi. Jerangkan bahan-bahan ini di atas api supaya airnya kering sedikit supaya cili padi layu & masak sedikit.
  3. Masukkan santan bersama dengan sedikit air, sesuaikan kepekatannya, kuah ini hendaklah sentiasa di kacau supaya tidak pecah minyak
  4. Apabila susah mendidih sedikit, masukkan keli salai bersama dengan buah peria katak. Kacau lagi sehingga mendidih.
  5. Masukkan garam & asam keping. Sesuaikan dengan citarasa kita & bolehlah di padamkan api.
  6. Hidangkan.  







AYAM PERCIK KELANTAN

Assalamualaikum....selamat pagi..
Semalam untuk berbuka puasa bagi hari ke 14,  MA masakkan Ayam Percik Kelantan, hasil skodeng di rumah Azie Kitchen. Pada mulanya memang tak ada rancangan pun nak buat ayam percik nie; entah kenapa semasa skodeng tu....MA terpikat pulak dengan masakkan Ayam Percik Kelantan - Azie Kitchen. Banyak juga resepi ayam percik yang MA search hasil pertolongan cik google....tapi Ayam Percik Kelantan juga yang menjadi pilihan.
Mungkin resepi ayam nie simple saja kut......Resepi ayam percik lain, ada yang menggunakan rempah ratus. Wbp di lain kali, dilain masa & hari MA akan mencuba resepi ayam percik yang lain pula......
Berbalik pada ayam percik nie...... senang saja, MA bakarkan ayam nie menggunakan pemanggang ajaib sahaja.... Senang & mudah kerja MA.....hanya MA akan pantau semasa nak menyalutkan bahan kuahnya sahaja. MA bakar ayam nie selama 16 minit je...... tiap-tiap 4 minit MA terbalikkan & salutkan bahan kuah.
Si bongsu & My hubby sangat sukakan Ayam Percik Kelantan nie.....terima kasih pada Azie Kitchen kerana sudi berkongsi resepi yang sedap nie.Wbp Ayam Percik Kelantan MA nie berwarna merah cikit....kerana MA lebihkan cili keringnya.....biasalah MA sekeluarga memang suka masakkan pedas. Pada kawan-kawan yang ingin melihat resepi asalnya ada DISINI. di bawah nie MA salinkan semula resepinya bagi rujukkan MA.
Mai kita tenguk resepinya.......






AYAM PERCIK KELANTAN
Sumber : Azie Kitchen

Bahan-bahannya:

I ekor ayam - potong 4

Bahan-bahan Perap:

5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1" halia
Garam secukupnya

Bahan Kuah:

2 pek santan pekat
10 ulas bawang merah
1" halia
1 batang serai
3 tangkai cili kering - boleh lebih jika suka pedas
Garam secukupnya
Gula - kena ada rasa manis
1/4 keping asam keping - letak sekejap & di keluarkan takut terlebih masam

Cara-caranya :

  1. Kisar bahan perap hingga halus & perap pada ayam dalam 30 minit.
  2. Bakar ayam hingga separuh masak. Saya kukus ayam terlebih dahulu sebab mahu cepat. Sementara ayam di bakar siapkan bahan-bahn kuah.
  3. Kisar semua bahan kuah & masakkan atas dapur dengan api perlahan , sambil terus di kacau.
  4. Masak hingga kuah pekat, masukkan garam & gula.
  5. Sesuaikan rasa & bolehlah di angkat.


-SELAMAT MENCUBA-

Tuesday, July 23, 2013

TAZKIRAH RENGKAS HARI INI






Berapa lama dah kita hidup di dunia ini???
26/30/35/45/55/60 tahun???
Koleksi dosa kita mungkin setiap hari/jam/minit/saat - kecil & besar
Hati kita mungkin dah lama bertempek-tempek dengan tompokkan hitam. 
Keras sampai di cuci dengan clorox pun dok degih!!!
Malanglah kita dah sampai ketahap buat maksiat pun rasa tak bersalah...Malah berbangga...
Jika ini berlaku, hati kita dah MATI!!!
Namun, Allah SWT Maha Kaya, penuh sifat kasih & sayang kepada hambanya...
Bersihkanlah HITAM KELAM HATI KITA DENGAN TAUBAT...
SEBELUM TERLAMBAT !!!

Rasulullah SAW pernah bersabda :
"Sesungguhnya seseorang mukmin bila mengejakan satu dosa atau kesalahan,
maka tiap kesalahan & dosa itu akan berupa titik hitam pada hatinya, dan bila dia
menyedari dosa & kesalahan itu, lalu menyesali dirinya & meminta ampun, hatinya menjadi bersih.
Tetapi bila kesalahan itu di tambahnya, maka titik hitam itu akan bertambah pula sehingga hatinya
akan menjadi gelap & hitam seluruhnya.
Inilah yang di kata ALLAH:
Sesungguhnya sudah tersumbat hati mereka kerana perbuatan mereka itu".
(HR Al-Hakim, Tarmizi & Nasa')




Bila tubuhmu lesu, hilang semangat,
ALLAH tahu betapa kamu telah cuba sedaya upaya .....
Bila tangisanmu berpanjang & hatimu terluka,
ALLAH telah mengira setiap titis air matamu.......
Bila dirimu telah terlanjur melalukan dosa,
ALLAH sentiasa menunggu taubatmu....
Bila kau telah cuba segalanya tapi masih tidak berhasil,
ALLAH mengumpulnya untuk satu saat tak terduga....
Bila hatimu telah mengecapi kemanisan iman,
ALLAH telah berada hampir padamu untuk kejayaan hakiki....
HIDUP INI INDAH JIKA BERSAMA ALLAH

SubhanAllah
SELAMAT BERAMAL


Sumber : www. wangcyber.com
www.mulan-sahbanu.blogspot.com
www.facuitmt.blogspot.com
www.kakicinta.blogspot.com