CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, July 31, 2013

NASI ULAM PERAK STYLE

Salam....
Hari ini MA cuba mencari masa utk N3 resepi nie....sejak akhir-akhir nie bz satu macam je.....
Masa memang sering mencemburui kita, apatah lagi sekarang, dah hampir nak raya....huhuhu
N3 hari nie, MA nak catatkan menu NASI ULAM PERAK STYLE pulak...
Dah lama MA tak makan nasi ulam nie....puasa tahun sudah pun tak berkesempatan membuatnya.... ye le tuu...bz ke atau malas???...he3x
Sebenarnya Nasi Ulam nie...selalunya di buat oleh arwah nenek MA setiap tiba je bulan puasa, pasti selalu je nasi ulam di sediakan oleh beliau....semua di buatnya sendiri, dari mencari daun ulaman yang nak di gunakan dalam nasi, sehinggalah nasinya terhidang di meja.
Masa tu bestnyaaa...tinggal makan je, tapi sekarang ....RINDU BETUL pada arwah nenek.....
AL-FATIHAH buat nenek MA ..... (Suriah binti Mahmud @ Tok Cuk)
Oleh kerana terlampau teringin nak makan Nasi Ulam Perak Style....MA merajinkan diri membuatnya...
Kebetulan kemarin bila MA ke Pasar Besar Ipoh, adalah ternampak seberkas ulaman yang diikatkan khas untuk membuat nasi ulam...apa lagi MA pun membelinyalah, harganya satu ikat RM3.00 je....
Dah naik sekali ganda harganya ...dulu RM1.00 je....Apa-apa pun sendiri yang mahu...beli aje lah..... Tapi ulaman yang ada didalamnya tak lah banyak sangat, kalau ikutkan kita terpaksa tambahkan lagi daun ulamnya,....
Sebenarnya Nasi Ulam Perak nie menggunakan 44 jenis daun ulam....tapi ye lah mana nak dapat sebanyak tu sekarang nie.....
Buat aje lah apa yang dapat....tapi bila balik rumah MA tambah lagi daun ulamnya spt daun limau purut, daun timba tasek, daun belalai gajah, pegaga, daun kesom, daun ketumbar, pucuk tenggek burung, pucuk dakap anak dll.
Mungkin ramai yang tak suka Nasi Ulam nie.....dirumah nie MA sendirian je yang makan....si bongsu & My hubby....sentuh pun mereka tak mau apatah lagi, bila nampak nasi penuh dgn ulam-
ulaman ....
Hanya yang suka Nasi Ulam nie.....MA, emak & ayah MA je....yelah itu aje orang tuanya....budak-budak muda sekarang mana mau.....
Wbp MA letakkan jugak resepinya dalam blog MA nie untuk rujukkan MA di masa akan datang...
Bagi anda yang ingin mencubanya....mai kita tengok resepinya :


NASI ULAM PERAK
Resepi : mamaAna

2 mangkuk nasi - disejukkan terlebih dahulu
1 batang serai*
1" halia*
1/2 " lengkuas*(*potong halus & ditumbuk)
1 sudu kecil lada hitam - ditumbuk
1 mangkuk kelapa putih - di sangai sehingga kuning
2-3 potong isi ikan kering - di bakar/goreng (MA guna ikan tenggiri & di bakar)
(Ikan kering nie di perisi kecil-kecil atau di tumbukkan)
3 ulas bawang merah - di mayang halus
Garam secukup rasa
Ulam-ulaman ambilkan 2-3 helai je setiap satu - ambil pucuknya ( dihiris halus spt buat bunga rampai) Ulam-ulaman nya spt :
(Daun kunyit, pucuk sekentut, ulam raja, ulam selom, daun limau purut, daun belalai gajah,pucuk mengkudu, daun timba tasik, pucuk gajus, pegaga, daun ketumbar, daun kesom,pucuk tenggek burung, pucuk dakap anak, pucuk jambu batu, malah pucuk manggis pun boleh. dll - semua pucuk ulam yang boleh di makan semuanya boleh di bubuh)

Cara Membuatnya :

Campurkan semua bahan-bahan tersebut di atas semuanya, gaul rata sehingga sempurna dan bolehlah di hidangkan.

Nota :

Ulamnya kalau terlalu banyak bila sudah di potong halus, jgn bubuh semuanya ...bubuh agak-agak je.....dikuatiri jika terlalu banyak nasi akan pahit.


Ini antara ulam-ulaman yang MA gunakan
Di bersihkan kemudian di keringkan airnya, 
bubuh dalam talam untuk cepat kering.
Kemudian di hiriskan  halus seperti bunga rampai. 



Nasi di sejukkan, kelapa putih di sangai,
(Halia, serai, lengkuas) - di potong halus & di tumbuk,
Lada hitam - di tumbuk halus

Isi ikan kering di bakar/goreng
Kemudian tumbuk isinya
Bawang merah di mayamg halus
Campurkan semua bahan dengan nasi & gaul sebatikan.
Masukkan garam, rasakan mengikut citarasa kita.....


Ulalaaa Nasi Ulam Perak dah siap terhidang...
Jemput makan....

No comments:

Post a Comment