CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, July 17, 2016

HOMEMADE LAKSAM



Assalamualaikum, selamat petang utk teman2 dialam maya semua. Terima kasih kerana masih sudi bertandang kesini lagi, walau pun tuan rumahnya sekejap ada sekejap xderr macam biskut chipmore....
Hari niee raya ke 12 dahh...terlalu cepat masa berlalu...
Hari nie MA nak abadikan disini resipi HOMEMADE LAKSAM yang memang menjadi kegemaran MA. Kerana xpuas mkn dimasa bulan ramadhan dulu jadi MA lepaskan dendam membuatnya dihari ini. Mana tidaknya asyikkan membeli dipasar ramadhan dan selalunya xdapat yg menepati citarasa MA. Selalunya LAKSAM yg dibeli dipasar ramadhan kuahnya terlalu lerr cair. Aduhh kenapa lerr peniaga tidak ikhlas dlm berniaga, asyik nak kaut untung jerr....cerr buat sedap2 pasti customer pun puas hati dan sudah tentu akan setia membeli.....harga walaupun mahal, tapi sedap, itu no hal....
Jom kita layan resipi step by step HOMEMADE LAKSAM, resipi niee MA rujuk drp fb 1001 resipi sedap tuan resipinya adalah KAK ROSE...terima kasih pd kak Rose yg sudi share resipi ini. Tapi resipi nie MA dah tokok tambah sikit mengikut citarasa MA...jangan mareee....
Hahaha hari niee MA makan sampai lebam, kebetulan pula ada tetamu beraya kerumah MA, kawan lama semasa dikampung datang bertandang....terima kasih pd Puan Zainab & suami serta anak menantunya kerana sudi datang beraya ke rumah MA...
Okey.. cara membuatnya sila lihat pd gambar2 yg disediakan...

HOMEMADE LAKSAM
Resipi : KAK ROSE
Disediakan oleh : MA

Bahan2 Laksam :
  • 3 cawan tepung beras
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 5 cawan air (MA guna 4 3/4 cawan jerr)
  • 1 sudu teh garam*
  • 1 - 3 sudu besar minyak masak* (*ini MA tambah- MA guna 1 sudu besar jerr)
* Note :Okey kat sini boleh guna apa2 cawan, mug, kole dan sebagainya. Janji sukatan menggunakan cawan @ mug@ kole yang sama. Ingat yerr....

Bahan untuk  kuah :
  • 1/2 kilo ikan kembong / sadin ( direbus dan diperisikan isinya)
  • 5 - 6 ulas bawang besar
  • 2 sudu teh lada hitam/ sulah ( MA guna lada hitam)
  • Sedikit halia ( dihiris kasar)
  • Sedikit halba
  • Sedikit belacan bakar (KIV - selalunya org kelete xbubuh dlm kuah)
  • Garam & gula secukup rasa
  • 1/2 kiub ayam (MA tambah)
  • 2 keping asam keping
  • Santan pekat (lagi byk santan lg sedap)
Bahan2 sampingan :
  • Kacang panjang
  • Taugeh
  • Timun
  • Daun kasom (KIV - kalau suka)
  • Kobis
*NOTE : Sambal - cili kering dlm 6 biji direbus hingga lembut, toskan. Tambahkan 2 biji cili hidup. Ditumbuk halus bersama dengan garam.
Boleh juga ditumbuk dgn belacan bakar atau dimasukkan dalam kuah sahaja.

Satukan tepung beras, tepung gandum, garam & air. Bancuh 
biar sekata & tapis. Akk nak senang masukkan dalam blander
& blend semuanya. Abes citer.
Last sekali masukkan minyak masak, kacau sebatikan.

Sediakan tudung periuk atau apa2 acuan yg sesuai. 
Mana2 acuan pun boleh hantam jerr labuuu...
 Laserkan sedikit dgn minyak mask. Sebelum tuu 
panaskan pengukus terlebih dahulu.
(Akk lapik acuan ngan plastik kemudian baru 
laserkan plastik ngan minyak sbb akk cuba ...
just laserkan acuan ngan minyak jerr. Tapi bila 
dah masak adunan melekat. Jadi akk buat cara niee...
elok pulak kejadiannya.  Hantam jerr labuuu...
Janji okey...kita yg buat dia kann... kann)

Masukkan 6 senduk bancuhan tepung tadi kedlm acyan.
Letakkan acuan kedalam pengukus - akk kukus selama
 lebih kurang 10 minit.
(Niee acuan yg mula2 akk buat xguna plastik...
tp melekat sikit..susah nak gulung)

Bila dah naik gelembung cam niee, kira dah masak lerr...
Boleh lah diangkat kemudian masukkan acuan yg lain.

Tuang bancuhan tepung & kukuskan lagi.

Gulungkan laksam ketika masih panas / suam.
Kalau dah sejuk, susah sikit nak gulung.
Ulang proses di atas sampai bancuhan tepung habis.

Kejadian laksam yang membuka selera.
Hahaha... tembam2 laksamnya.
Abaikan...yerr, akk dapat 6 gulung, tuu 
yg tembam2, acuannya beso....
Apa2 pun janji laksamnya menjadi...

Untuk kuahnya pula.....

Blend bawang besar dengan sedikit belacan. 
Masukkan dalam periuk, diikuti potongan halia,
 lada hitam, halba & asam keping. 

Renih hingga mendidih

Blend isi ikan hingga lumat & halus.
Blender juga tulang2 ikan secara berasingan. 
Tapiskan. 

Bila bahan2 blender diatas dah menggelegak,
masukkan isi ikan dan air tulang ikan tadi.
Renih lagi sampai mendidih.

Masukkan garam, gula dan kiub ayam separuh.

Akhir sekali tuangkan santan pekat. Lagi banyak
santan pekat lagi sedap. Masak sampai mendidih.

Bolehlah dihidangkan bersama laksam,
ulaman dan sambal.

Taraaa...dah siap terhidang pun laksam...
Apa lagi...jemput makan.
Laksam yang terbaikkk...
















2 comments:

  1. Laksam tu.... yang tak pernah berani nak buat! Takut tak jadi...

    ReplyDelete