CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, February 27, 2014

IKAN KELI MASAK BERLADA ....Kegemaran anakku dan MY Hubby

Bismillah pembuka bicara.....

Salam ceria dan sejahtera serta selamat pagi semua....
menu kali ini yang MA updatekan adalah 
menu kegemaran anakku dan My Hubby. Menu nie selalu juga MA buatkan...
Tapi yelahh....tidak pula MA ambil gambarnya....saperti biasalah...
terkadang-kadang tuu...mood merundum...jadinya nak snap gambar pun
malas sekali.....nasib baiklah urusan memasak masih berjalan spt biasa...he3
Menu kali ini dah lama dah MA buatkan....tapi tersimpan dalam draf jerr...
asyikkan tak selesai jerr untuk mengupdatenya...yoo laaa saperti kata MA
kalau mood kurenggg......apa  kerja pun tak boleh buat....
Dirumah nie....pantang ada ikan keli....jika tidak di bakar.......pastinya menu nielah
yang menjadi pilihan MA untuk hidangan kami sekeluarga.
Ikan kelinya mesti garing-garing....kalau tidak ikannya pasti tak di sentuh.....huhuhu.
Resipinya memang simple jerr....tapi MA abadikan juga diblog nie
untuk rujukkan anak-anak.....
Tanpa melengahkan masa....okey le....mari kita intai resipinya.....


IKAN KELI GORENG BERLADA
Oleh : MA

Bahan-bahannnya :
  • 3 ekor ikan keli (MA kelar-kelarkan serta keratkan 2)
  • 2 sudu teh serbuk kunyit
  • Garam secukup rasa
  • Minyak untuk menggoreng
  • Sedikit sos tiram
  • 1/2 kiub pati ayam
  • 1 biji limau kasturi (diambil airnya) -boleh juga digantikan dengan asam keping
  • Garam dan gula secukup rasa
Bahan Untuk Di Kisar :
  • 6 biji cili merah (boleh diganti dengan cili mesin/ cili kering)
  • 6-8 biji cili padi (boleh kurangkan jika tak suka pedas)
  • 4 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • Sedikit belacan (pilihan)
Cara Membuat :
  1. Bersihkan ikan kemudian dilumurkan garam dan serbuk kunyit. (MA potong 2 ikan keli tuu)
  2. Gorengkan ikan sehingga garing. Angkat dan ketepikan (Semasa menggoreng ikan keli ini mesti berhati2 kerana ikan keli akan meletop bila digoreng. Seelok2nya tutupkan kuali dengan penutup dan semasa nak terbalikkan ikan keli - tutupkan sebentar api dapur....apabila dah di terbalikkan ikan dan tutupkan kuali kemudian barulah dibukakan semula api dapur).
  3. Tinggalkan sedikit minyak dan tumiskan bahan2 yang dikisar sehingga garing.
  4. Masukkan sos tiram, pati ayam dan kacau rata.
  5. Masukkan juga garam dan gula secukup rasa serta air limau kasturi. Sebatikan.
  6. Masukkan ikan keli goreng, kacau rata.
  7. Tutupkan api dan sedia dihidangkan. 

Ini lah rupanya Ikan keli masak berlado versi MA
Ada sape-sape yang teringin ke...???

9 comments:

  1. Alhamdulillah, berbuka puasas dengan resepi ini. ikan keli goreng berlada. ;-)

    Simple dan mudah dibuat.

    www.mamadasuki.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Salam yatt....maafkan ma....lewat sekali baru melihat komen nie.....sepanjang bulan Ramadhan ma xpernah buka blog nie...telalulah bz...sbb ma buat jualan kuih muih dpasar Ramadhan...
    Terima kasih pada yatt kerana sudi bertandang keblog ma dan mencuba resipi disini....

    ReplyDelete
  3. Saya nk cuba buat resepi ni... mmg feveret kami jugaaa... :) tenkiu share..

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam Suhaila....terima kasih kerana sudi bertandang dan mencuba resipi nie....
      memang sedappp....memang menjadi feveret juga pada MA dan keluarga...
      Kalau MA masak resipi nie....MA akan pastikan ikan kelinya mesti garing ....
      Selamat mencuba......

      Delete
  4. tme ksh kak ats resepi

    mmg dh cuba dan yang pasti air limau kasturi tu membuatkan rsa ikn keli terangkat

    !! perghh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. As'salamualaikum dek niK NuR....alhamdulillah kerana sudi mencubanya....resipi yang sempoi jerr dek.....wbp menunya tetap membuka selera.....

      Delete
  5. Oooo..lps ni kna letak limau kasturi la baru terangkat...

    jom jln2 blog akak

    ReplyDelete
  6. Oooo..lps ni kna letak limau kasturi la baru terangkat...

    jom jln2 blog akak

    ReplyDelete
  7. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    **** AKI MELAYANI SEPERTI: ***

    1.PESUGIHAN PUTIH
    2.UANG KEMBALI
    3.TERANSFER JANIN
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    ReplyDelete