CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, February 25, 2014

KEK MINYAK ....YANG PANTAS DAN MUDAH


Bismillah pembuka bicara.....

Assalamualaikum dan selamat petang semua....
Menu MA kali ini adalah Kek Minyak....yang MA buatkan malam tadi untuk 
persediaan sarapan pagi nie..... Kebetulan siBongsu setiap hari akan 
membawa bekalan ke Sekolah
oleh yang demikian terpaksalah MA memikirkan menu apa yang nak di bekalkan 
pada siBongsu untuk kesekolah pagi nie......
Jadinya MA merayap ke blog kawan-kawan yang sudi berkongsi resipi...
Alhamdulillah....bila MA keblog LiNa Pg (Teratak Mutiara Kasih) terpikat MA pada 
keceriaan warna-warni Kek Minyak nie....terima kasih pada LiNa,,, 
Kebetulan pula bahan-bahannya pun semuanya ada...
Jadinya...apa yang ditunggukan lagi....lepas solat Isya malam tadi MA pun jalankan
projek membaking kek......hampir pukul 12 malam jugak lee baru selesai...
Membuat kek nie taklah susah sangat....Alhamdulillah walau pun 
buat untuk pertama kali....kek nya menjadi dengan elok sekali..
Hasilnya gebu, lembut dan moist .....Pada kawan-kawan yang belum pernah membuatnya 
apa tunggu lagi.....mai kita buat ..pasti puas hati....
Betul kata LiNa Pg....membuat Kek Minyak nie..
PANTAS DAN MUDAH....
MA CnP dari blog LiNa untuk rujukkan MA dan anak-anak dimasa depan....
Bagi kawan-kawan yang ingin mencubanya dipersilakan....
Mai kita tengok resipinya.....


KEK MINYAK
Original : MyResipi
Sumber : Lina Pg (Teratak Mutiara Kasih)
Oleh : MA

Bahan : (Loyang 8"x8"/ 9")
  • 5 biji telur
  • 3/4 cawan gula halus (LiNa Pg gn 1/2 cawan gula kaster) -MA ikut LiNa Pg
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu teh baking pawder
  • 1 cawan susu pekat (LiNa Pg gn 3/4 cawan) -MA ikut LiNa Pg
  • 1 sudu besar ovellate
  • 1 cawan minyak masak
  • Perasa nenas, pisang atau apa-apa perasa ikut suka dan pewarna (MA bubuh perasa orange)
  • 1 sudu teh essen vanila
Cara-caranya :
  1. Panaskan oven 170"C.
  2. Ayak tepung bersama baking powder. Ketepikan.
  3. Lenser loyang kek dengan mentega. Alaskan dengan baking paper.
  4. Pukul telur bersama gula dan ovellate hingga kembang.
  5. Masukkan susu pekat bersama essen vanila.  Pukul lagi sekejap.
  6. Masukkan minyak masak dan perasa sambil di pukul lagi tapi hanya sekadar untuk adunan bergaul rata.
  7. Akhir sekali masukkan gandum. Gaul rata. Selepas itu bahagikan adunan kepada 3 warna.
  8. Tuang kedalam loyang.....marble ikut kreativiti.
  9. Bakar hingga masak. Suhu bergantung pada oven masing-masing. (LiNa bakar pada suhu 165"C selama 50 minit pada api atas bawah) (MA masak dengan suhu 170"C selama 30 minit dan suhu 180"C selama 20 minit pada api atas bawah) 
  10. Biarkan kek sejuk barulah di potong dan hidangkan.
Ini dia rupa KEK MINYAK yang telah dipotong...
Gebu, lembut dan moist sekali.....

Ini pula KEK MINYAK yang baru dikeluarkan 
dari acuan....

Ini pula KEK  MINYAK untuk sarapan pagi ...
MA gandingkan bersama maggie goreng....
Uummpphh sedaappnyaaa..


8 comments:

  1. salam..

    sedap kan kek minyak ni..simple..saya pu sudah try buat..memang sedap makan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam Bbwana adiena....memang sedap kek minyak nie....Bbawana sendiri pun dah membuatnya...
      Mama jerr yang ketinggalan......huhuhu.
      Memang dah ramai yang telah membuatnya.....
      Simple dan senang sekali membuatnya....pasti ada siaran ulangan lagi nie...he3

      Delete
  2. Assalam....cantiknya kek minyak.Ceria jer warna kek.
    Thanks sudi bg credit link kat blog TMK (LiNa Pg)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam LiNa....terima kasih kerana sudi bertandang keblog mama...dan TQ juga diatas
      pekongsian resipi yang sedap nie.....
      Alhamdulillah walaupun buat baru pertama kali ...keknya tetap menjadi....
      Mama pun ikut warna2 LiNa...memang ceria sekali warnanya...

      Delete
  3. Replies
    1. Natidah..tqvm kerana sudi berkunjung kesini...
      Cuba lerr dek...pasti menjadi...senang sangat membuatnya...

      Delete
    2. Natidah..tqvm kerana sudi berkunjung kesini...
      Cuba lerr dek...pasti menjadi...senang sangat membuatnya...

      Delete
  4. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    **** AKI MELAYANI SEPERTI: ***

    1.PESUGIHAN PUTIH
    2.UANG KEMBALI
    3.TERANSFER JANIN
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    ReplyDelete