CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, July 28, 2013

BISKUT KRUNCHY KARAMEL ALMOND......sedaaapp tak terkata

Selamat sejahtera.....
Kali ini MA nak tayang biskut Krunchy Karamel Almond yang orang dok tergila-gilakan tu. Rasa MA raya tahun nie Biskut Krunchy Karamel Almond nie meletooop betul......he3x
Semejak MA terpandang di rumah azlita-masam manis....terpikat MA nak mencubanya.......
Tapi tak dapat nak mencari tepung Florenta.....huhuhu
Wbp ....alhamdulillah dapat jugak jalan penyelesaiannya......
MA tak guna tepung Florenta ....tapi MA gunakan tepung Siebin (Bee-sting Mix), tepung nie berharga hanya RM17.90 sahaja 1 pek & berat bersihnya 600g.......Kalau membuatnya ...kita boleh dapat 4 loyang 10"x10", banyak tuuu.....
Tapi kalau nak gunakan loyang 12"x12" pun boleh jugak....MA dah try dah....tapi kejadian biskut tu nipis le sikit......tapi jangan risau, masih sedappp.
Okey le pada kawan-kawan yang tak dapat mencari tepung Florenta, moh kita buat dengan tepung Siebin (Bee-sting Mix).....di peknya ada dicatitkan basic resepinya....tapi jangan ikut resepi tuuu.... tak sedapp...
Moh kita ikut resepi yang MA nak berikan nie......
Mula-mula sekali moh kita tengok peralatan & bahan-bahan yang kita nak gunakan dulu....


1.    Untuk membuat Biskut Krunchy Karamel Almond kita mesti ada:
  • Loyang 10"x10" atau 12"x12" pun boleh
  • Kertas kek yang tebal (bukan kertas minyak ye....di kuatiri biskut akan melekat bila dah masak nanti).
  • Pemotong pizza/pisau
  • Pembaris besi....kalau tak ada pun tak pe....tapi kena pandai adjust le untuk potongkan biskut tuu nanti.......
  • Spatula nipis - Gambarnya MA lupa ambil.....huhuhu



2.    Lepas tu kita sediakanlah bahan-bahannya: ( Mai kita pi beli bahan-bahannya)
  • 1 bungkus Tepung Siebin (Bee-sting Mix) - 600g
  • 200g Sun Flower Seeds
  • 200g Kuaci Labu (Pumpkin Seeds)
  • 500g Badam Flake
       Okey bila dah beli bahan- bahan nie semua.....mai kita tengok resepinya pula.....


3.    Mula-mula kita bakarkan sebentar biji-bijirin (Badam Flake, Sun Flower Seeds & 
       Kuaci labu/Pumpkin Seeds), bakar selama 15 minit dengan suhu 160C - tujuan 
       untuk merangupkannya.

4.    Resepi nie adalah untuk loyang berukuran 10"x10"/ 12"x12"
  • Mula-mula bahagikan bahan-bahan di atas kepada 4 bahagian kesemuanya...(Fahamke nie....). Okeylah mai kita sama-sama timbang ye....untuk satu adunan.....kita  sediakan :
  • 150g tepung Bee-Sting Mix
  • 50g  Sun Flower Seeds
  • 50g Kuaci labu (Pumpkin Seeds)
  • 150g Badam Flake

Cara-caranya :

  • Satukan semua bahan di dalam bekas....saperti dalam gambar di atas - gaul rata sehingga bersalut sempurna.
  • Sediakan loyang 10'x10", alas loyang dengan kertas kek sahaja. Loyang yang telah di alas dengan kertas kek tadi, biarkan lebihkan sikit kertas tu di kiri & kanan loyang  - agar senang untuk kita angkatkan biskut nanti.
  • Panaskan oven 170C ........ (suhu nie, anda mestilah kenali oven anda sendiri ).
  • Tuangkan adunan ke dalam loyang & ratakan nipis-nipis.
  • Bakar dalam oven selama 25 minit atau sehingga nampak adunan itu mencair & keperangan/separuh masak sahaja.
  • Keluarkan loyang daripada oven dan potongkan biskut tadi mengikut saiz yang di kehendaki. Masa memotong nie mestilah cepat....kerana dikuatiri biskut akan mengeras. Kalau biskut       mengeras nanti, takut tak dapat potong mengikut bentuk yang dikehendaki.
  • Bila sudah siap di potong semuanya....masukkan kembali biskut yang separuh masak tadi semula ke dalam oven.
  • Bakar semula selama 15 minit lagi atau sehingga elok perang nya.
  • Bila biskut dah masak...sejukkan. Simpan dalam bekas kedap udara.


Taraaaa.....nie le Biskut Krunchy Karamel Almond yang telah siap di masak.....


Mai le cuba buat ........
Sedaaapppp

32 comments:

  1. Assalamualaikum Mama Ana,
    terima kasih sudi datang dapur Amie yang makin kelam kabut macam kapal karam tu...
    Tahniah Mama Ana, blognya sangat cantik, nampak post hari ini siap dengan tutoraial dan gambar2nya sekali, memudahkan pengunjung dan lebih yakin untuk cuba di dapur sendiri.

    ReplyDelete
  2. Wkumsalam Amie....terima kasih sudi bertandang ke sini..
    Sukanya mama, blogger yang diminati sudi bertandang...
    Blog mama xle sehebat blog Amie...wbp mama masih dalam proses belajar lagi...
    Harap-harap ramai lagi pengunjung meninggalkan jejak...
    Ini akan lebih memberi semangat pada mama...

    ReplyDelete
  3. Salam kak,
    Nak tanya, tpg be sting tu tpg apa kak? Kalau wm jumpj tpg tu,blh ganti tpg apa ye kak? Tq in advance.

    ReplyDelete
  4. Wkumsalam....salam perkenalan Naimatul Hafizah. TQ.. krn sudi singgah di dapur mama nie...
    Tepung Bee Sting Mix tu...Lebih kurang macam tepong Florenta jugak...tp brand lain. Cubale cari di kedai bahan2 kek ....pasti ada.
    Cara lain buat masa nie mama tak berani nak bagikan lagi...mama belum mencuba.
    Cara yang ini, buat cam biskut biasa, kena bancuh & guna tepung biasa je...
    Nanti senang2 mama dah cuba & elok jadinya...mama N3kan diblog mama ye...

    ReplyDelete
  5. As salam, first time makan KKA ni di rumah kawan masa raya kedua tempohari. Kebetulan adiknya menjual, beli 2 balang, sekejap je habis. Alhamdulillah ada yang sudi kongsi resepi di sini, insyaAllah boleh dicuba. Salam kenal dari Pasir Gudang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam....salam perkenalan daripada mama jua.
      Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini....
      Memang betul pun biskut KKA nie sekejap je habisnya....sedappp
      Cubale membuatnya sendiri...senang saja.
      Berbaloi....kalau buat sendiri nie, kalau beli pasti mahal.

      Delete
  6. kak saya dsabahni x dptla jumpa tepung florenta atau bee sting mix. Kalo guna tepung optima boleka atau tepung hongkong yg khas buat biskut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan Hairiah...
      Untuk buat biskut nie cuma boleh guna salah satu drp 2 tepong tu saja buat masa ini....(T.Florenta & t. Bee Sting Mix je). Tepong optima /hongkong xboleh le dek...krn t.florenta/t.Bee sting mix memang telah diolah,sbb bila dipanaskan nanti tepung tu akan cair dng sendiri...
      Kalau adek nak tepung tu, akak boleh tolong belikan disini...tapi adek kenalah bayar kos pengeposannya....
      Kalau adek mahu & percayakan akak, bolehlah call atau pm akak diNo tel akak....nanti akak bagikan acct no....

      Delete
  7. Salam kak..sy nak tanye..biskut ni xde guna karamel ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam......okey biskut nie guna tepung segera Siebin - Bee-Sting Mix, jadi tak guna karamel......juga tak guna sebarang air biasa / susu. Just campurkan tepung tu saperti diatas je.....bakar & tepung tu dengan sendirinya akan mencair.....
      Tapi kalau nak buat karamel, kita guna cara lain.....nanti le kalu senang MA akan tunjukkan caranya di blog nie....tunggu MA cuba dulu ye.....

      Delete
  8. Salam MA... nak tny...mcm ner biskut nie leh jadi keperang2an yer?? sbb yg sue buat tu caler nyer putih jer... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam Sue.... terima kasih kerana sudi bertandang keblog MA...
      Sue guna tepung segera Siebin (Bee-Sting Mix) ke..?? MA rasa kalau warna putih tu...mungkin Sue tak bakar lama..kut, Sue bakar je sehingga warna keperangan...jgn ikut masa spt MA bakar...kerana lain oven...lain kepanasannya....Lain kali kalu Sue buat lagi Biskut nie.....Sue bakar lama sikit, sehingga Sue nampak warnanya keperangan.....
      Selamat Mencuba & samoga Berjaya....

      Delete
    2. tq MA..sue guna tepung florenta tu...xper esok InsyaAllah nk cuba sekali lg... tp mmg anak2 suka sgt..tq MA bg tips....

      Delete
    3. Sama-sama Sue....semoga Sue berjaya....
      Malah bukan anak-anak je yang suka; MA pun sama.......
      MA juga ada resipi yang menggunakan tepung biasa.....dah lama sangat simpan resipinya....entah mengape; belum ada mood untuk mencubanya....nanti kalau dah cuba & berjaya akan MA N3kan diblog MA ini.....

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Salam...Minta izin utk guna resepi ni ye...halalkan ye puan..tqvm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam Rose....salam perkenalan, terima kasih kerana sudi bertandang keblog MA...
      Silakan-silakan Rose, guna resipi nie....MA halalkan, semoga berjaya.....

      Delete
  11. nak tanye, ape maksud semua adunan di bahagi 4 bahagian ye? 1 acuan 1 bahagian ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan....betul tu, 1 acuan 10"x10" untuk 1 bahagian. Boleh juga guna acuan 12"x12" tapi nipis sikit le biskutnya. Semasa memotong biskut tuu....mestilah potong semasa panas2 lagi, kerana biskut cepat mengeras.
      Boleh juga mengikut cara MA buat....potong semasa separuh masak seterusnya baru sambung membakarnya semula...jadi ada alur....senang dikepak atau ditekan dengan pisau semula (sekiranya biskut xterputus, bila biskut sudah masak). Selamat mencuba & semoga berjaya.

      Delete
  12. Salam kak. Nak tanya...tepung Bee sting mix..tu halal ke kak...bimbang sekiranya ada bhn yg meragukan.....tk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam...salam perkenalan, InsyaAllah Mummy Abdullah.... halal. Rasanya bahan-bahannya tak meragukan. Wbp kalau adek was-was...tunggulah kemunculan bancuhan biskut nie secara manual.....nanti MA cuba dulu yerk dek....kalau dah jadi akan MA N3kan diblog MA. Dah siap bahan2nya...tapi entah kenapa belum ada mood untuk mencubanya lagi....InsyaAllah lambat laun akan MA cuba juga......nanti yerk.

      Delete
  13. salam.mama, saya nak tanya ..kerts minyak tu mcm amna ya...kat umah yg ada kertas putih utk kek je,,bleh ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam zalie anie....terima kasih kerana sudi bertandang keblog mama....kertas yang nak dilapekkan acuan tuu....kertas kek le sayang....betul le tu...kertas kek yang bewarna putih saperti dalam gambar yang mama sertakan di atas,,,,yang bergulung putih tuuu...
      Selamat mencuba zalie....InsyaAllah semoga berjaya....

      Delete
  14. Dah lama saya cari nama kuih ni. Tup tup cuba sekali resepi dia. Terima kasih berkongsi resepi ni.

    Maksimumkan Peluang Anda Untuk Hamil

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama Adilah Manaf.....memang sedap resipi nie....dipersilakan mencubanya, insyaAllah pasti takkan menghampakan....
      Mama pun suka sangat biskut nie...

      Delete
  15. salam. nak tanya di mana nak beli tepung bee sting mix.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. @aqilah shumel...Wkumsalam, mama skrg brada diIpoh...agaknya aqilah ada dimana yerr??
      Selalunya tepung bee-sting mix (Siebin) nie ada dijual dikedai bahan-bahan kek (bakery)...cubalah cari dikedai berkenaan.....
      Tapi kalau ditempat aqilah tak de jgk tepung tuu....kalau agilah bhajat nak buat biskut nie...bolehlah pm atau whatshapp mama....

      Delete
  16. Assalam...br menjenguk2 resepi.saya teringin nk buat sndr sb jiran ada bg biskut ni.sedap sgt...tp x tau buat.bl tgk kt MA nye resepi ni nampak mcm bole buat sendr..maaf tanye,biskut ni mmg guna trpung yg Ma bitau di atas shj ke?x perlu gula ke?time kasih...hrp dpt jwb soalan saya jika x keberatan....

    ReplyDelete
  17. Assalam...br menjenguk2 resepi.saya teringin nk buat sndr sb jiran ada bg biskut ni.sedap sgt...tp x tau buat.bl tgk kt MA nye resepi ni nampak mcm bole buat sendr..maaf tanye,biskut ni mmg guna trpung yg Ma bitau di atas shj ke?x perlu gula ke?time kasih...hrp dpt jwb soalan saya jika x keberatan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wkumsalam Zaima...t.kasih kerana sudi bertamu kesini. Memang berbaloi kalau Zaima cb membuatnya sendiri....sedappp biskut nie, memang tak boleh dipertikaikan...
      Betul... biskut nie hanya MA menggunakan tepung bee-sting mix (Siebin) nie saja tanpa dicampurkan lg gula...jangan risau tepung nie memang telah pun diolah sebagitu rupa...tanpa campuran lain...Cuma kita campurkan badam dan kekacang lainnya sahaja...untuk menambah keenakkannya.....
      Selain tepung bee-sting mix...Zaima boleh juga guna tepung florenta....tp MA xpernah guna tepung florenta nie....
      Selamat mencuba ...semoga Zaima berjaya dan berpuas hati.

      Delete
  18. Menarik2... Bestnye klu dpt buat sendiri.. Tp saya xde oven T_T

    Jemput bertandang my-anugerah-terindah.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. Salam perkenalan Ain...terima kasih kerana sudi bertandang kesini....
    Memang betul Ain...best kalu dpt buat sendiri....walau pun bahan2nya semuanya mahal ,,,,tapi berbaloi (boleh dpt banyak,,,,puas lerr mkn biskutnya.) :).
    InsyaAllah...mama pasti akan bertandang keblog Ain...terima kasih.

    ReplyDelete