CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, November 16, 2014

SPAGETI BAKAR.....KEGEMARAN SIBUNGSU

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

لسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Selamat pagi dan selamat berhujung minggu....apa sarapan anda pagi nie ??? Anda sudah kerr memikirkan nak masak apa untuk sarapan hari nie??? Apa kata ...mai kita tukar selera kepada western food pula....
Petang semalam MA ada jalankan projek membuat Spageti Bakar.....
Jadi kali ini MA N3kan pula makanan barat yang diMelayukan...hihihi :-) ...Biasa lah yerr kalau Melayu...Melayu jgk..kan...tekak pastinya nak taste kemelayuan jgk....kenaperr MA kata bagitu yerr??? Hahaha ...mana tidaknya kerana kuah spageti MA kali nie, MA celok dari inti cara berlauk yg ada dalam simpanan....maknanya ada rasa karilah dalam kuah spageti MA nie.....
Tapi ....jgn kata apa, woiii sedapppp tuuu...SiBungsu berbekas2 spageti nie disantapnya....biasalah dia memang hantu spageti...
Tapi dibawah nie MA catitkan resipi  cara membuat kuah spageti yang ori dari sumber buku yang MA buat rujukkan....boleh jerr ikut caranya kalau mahu.....jgn jadi saperti MA selalu jerr meminda dan mengolah resipi ......tapi tak salah kann....dalam dunia masakkan nie segala resipi boleh diolah sendiri mengikut citarasa situkang masak.... Kann memasak itu seolah bagaikan.....'Dunia Tanpa Sempadan'....dengan masakkan daripada resipi yang sama kita boleh olah menjadi bermacam2 rasa resipi yang berlainan.....cuma kreativiti siTukang masak yang diperlukan...
Wokey....pada yang teringin nak mencuba dan bereksperimen...boleh jerr jadikan resipi dibawah nie sebagai sumber rujukan dan seterusnya boleh juga diolah mengikut citarasa sendiri....mai kita tenguk resipinya....


SPAGETI BAKAR
Sumber : Buku Seleksi Kek & Pastri dari Filipina
Oleh : MA

Bahannya :
  • 500g spageti
  • Keju mozzarella secukupnya
Ramuan Untuk Sos Putih :
  • 1/4 cawan mentega (110g)
  • 1/4 cawan tepung gandum (83g)
  • 1/4 cawan susu UHT (375ml)
  • 1/2 cawan air (230g)
Kaedah Membuatnya :
  1. Cairkan mentega dan kemudian masukkan tepung
  2. Tambah susu, air dan masak hingga menjadi krim
  3. Tutup api dan biarkan sejuk
Ramuan Untuk Sos Daging : 
  • 2 sudu besar minyak zaitun
  • 1 biji bawang besar - dipotong dadu
  • 500g daging cincang - (MA guna ayam kisar -inti cara berlauk jerr)
  • 2 sudu besar kicap soya 
  • 1 lobak merah cincang - MA guna mix vegetable
  • 1 tin cendawan butang
  • 2 helai daun bay
  • 1sudu kecil lada sulah
  • Perencah Itali - (MA guna oregano dan Rosemary) 
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 kiub pati ayam  (MA tambah)
Kaedah Membuatnya :
  1. Goreng bawang dengan 2 sudu besar minyak zaitun hingga layu 
  2. Bubuhkan daging, kicap soya dan lobak merah (mix vegetable)
  3. Tambah daun bay, hirisan cendawan, perencah, garam, gula. kiub pati ayam dan lada sulah.
  4. Masakkan sos daging ini, kacau hingga sedikit kering, matikan api 
  5. Ketepikan sehingga sejuk
CARA MA pula - untuk membuat sos daging :
  1. Oleh kerana ada kelebihan inti cara berlauk yang MA frozenkan, makanya MA gunakanlah inti tersebut untuk membuat sos daging bagi spageti. Boleh lihat DISINI cara membuat inti cara berlauk.
  2. Kemudian cara memasaknya MA ikut step sama kaedah membuat sos daging sperti diatas, cuma MA tambahkan 3 sudu besar sos tomato dan 2 sudu besar sos cili dan tabur serbuk oregano banyak2 ....haa kuah spageti pun dah siap....senang kan..kannn.
Cara Merebus Spageti :
  1. Didihkan air dan masukkan 500g spageti bersama 2 sudu besar minyak zaitun.
  2. Rebuslah spageti hingga lembut.
  3. Apabila spageti telah lembut toskan. Ketepi dan sejukkan.
Kaedah Meletak Spageti dalam bekas pembakar :
  1. Letakkan spageti, sos daging, sos putih dan hirisan keju mozzarella dalam bekas kaca pyrex
  2. Akhir sekali bakar pada suhu 180'C selama 15- 20 minit atau sehingga keju mozzarella cair.
  3. Bila masak bolehlah dihidangkan dan dimakan.
Cara MA :
* Spageti MA letakan dalam bekas alamunium : cara susunannya 200g spageti, 150g sos daging, 80g sos putih dan diatas sekali taburkan dengan keju mozzarella secukupnya.
Buatlah sampai habis spageti nie....
* Bakar pada suhu 180'C selama 15 minit atau sehingga keju mozzalella cair.

TIP lain....
* Bekas spageti yang berlebihan satelah siap dilapiskan MA cover dia dan MA simpan dalam frozen untuk dimakan dihari2 yang lain pula.....cuma jika diperlukan semula jadi MA nyah bekukan sahaja spageti tuu mengikut suhu bilik dan barulah dibakarkan spageti tuu apabila berhajat nak menikmatinya semula. Bakar cuma 10 minit dengan suhu 180'C jerr, tujuan untuk memanaskan spageti tu sahaja......(Oven mestilah dipanaskan terlebih dahulu) 

Spageti Bakar dah pun siap terhidang..
Jemput makan...

1 comment:

  1. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    **** AKI MELAYANI SEPERTI: ***

    1.PESUGIHAN PUTIH
    2.UANG KEMBALI
    3.TERANSFER JANIN
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    ReplyDelete