CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 19, 2014

UDANG GORENG BUTTER/ BUTTERED PRAWN.....MEMANG KESUKAAN MA NIE

Bismillah pembuka bicara.....
Assalamualaikum penyeri kata.....
Menu MA hari ini adalah Udang Goreng Butter/ Buttered Prawn....
memang menu nie menjadi favourite MA dulu, kini dan selamanya...
Siapa yang tak suka makan udang angkat tangan ...!!!
Rugi...rugi betoi kalau anda tak suka makan udang....
Keenakan udang tak dapat dinafikan....kann...kann kaan
buatlah menu macam mana pun...pastinya sedaappp..
Menu nie MA buatkan kemarin, menu tertunggak lagi....
Saperti biasalah tak berkesempatan nak N3 kan dihari yang sama,,,,
Resipi nie MA skodeng dari dapur Azie....terpikat MA pada resipi
yang Azie persembahkan.....siap step by step lagi....
Sesiapa yang berhajat untuk melawat kedapur Azie ...bolehlah KESINI
Terima kasih Azie diatas perkongsian ini....
Terima kasih daun keladi....next time MA skodeng lagi yeerrrk,,,,he3
Di sini MA catitkan semula resipinya untuk rujukkan MA dan anak-anak...
Kepada yang sudi nak mencubanya ...dipersilakan
Jom kita intai resipinya............


UDANG GORENG BUTTER/ BUTTERED PRAWN
Sumbrr : Azie Kitchen
Oleh : MA

Sarang Telur :
  • 2 biji kuning telur
  • 1 senduk butter/ majerin
  • 1 cawan minyak masak
Cara Membuatnya :
  1. Pukul rengan kuning telur. 
  2. Panaskan butter/ majerin bersama minyak masak. Sebaiknya guna senduk bulat.
  3. Bila minyak dalam kuali sudah betul-betul panas, pusing-pusingkan minyak dengan senduk tu laju-laju membentuk bulatan sehala tanpa berhenti.
  4. Kemudian tuangkan kuning telur tadi, tuangakan tinggi sedikit supaya telur jatuh ke dalam kuali itu halus jer. Teruskan pusing minyak panas tu laju-laju dan tuang hingga habis.
  5. Pusingkan terus senduk tu sehingga telur tu masak berwarna keemasan.
  6. Satelah masak, tuangkan kedalam tapis santan besi untuk toskan minyaknya.
  7. Langkah seterus kita siapkan pula udangnya.
Udang :
  • 12 ekor udang
  • Sedikit garam
  • Sedikit lada sulah
  • Minyak untuk menggoreng
  • 3 ulas bawang putih - dicincang
  • 6-8 tangkai cili padi - dihiris
  • 5 tangkai daun kari
  • 1/4 cawan susu cair/ susu segar
  • Sedikit butter/ majerin untuk menumis
  • Sedikit serbuk lada hitam / lada putih - jika suka
  • Garam secukup rasa
Cara Membuatnya :
  1. Mula-mula gorengkan dulu udang yang telah bergaul dengan sedikit garam dan lada sulah sehingga agak berubah warna dan masak. Jangan goreng terlalu lama sangat nanti udang akan mengecut, tak cantik dan agak keras bila di makan.
  2. Angkat dan toskan minyaknya, Keluar minyak tu dari kuali, tak nak guna lagi.
  3. Panaskan butter/ majerin didalam kuali dan tumis bawang putih, cili padi dan daun kari hi gga garing dan naik bau.
  4. Kemudian masukkan susu cair dan masak sebentar.
  5. Masukkan udang yang di goreng tadi, sedikit serbuk lada hitam / putih dan garam secukup rasa. jangan bubuh banyak sangat garam yer sebab butter / majerin sudah ada garam.
  6. Satelah semua bahan masak dan mesra, bolehlah di masukkan ke dalam pinggan hidangan dan taburkan sarang telur /floss yang kita buat tadi.
  7. Siap....Senang kan.
Udang Goreng Butter dah pun siap 
ummphh sedaapp nyaa
Apa tunggu lagi.....jemput makan
Gandingan masakan MA hari nie...
Udang goreng butter, Ikan keli masak berlado
dan Sayur lemak bayam bersama pucuk manis
Perrggghh...memang menyelerakan....
Bertamboh-tamboh nasinya....



1 comment:

  1. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    **** AKI MELAYANI SEPERTI: ***

    1.PESUGIHAN PUTIH
    2.UANG KEMBALI
    3.TERANSFER JANIN
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    ReplyDelete