CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, March 6, 2014

KATTETONG ALMOND CHOCOLATE a.k.a BISKUT LIDAH KUCING COKLAT BADAM

Bismillah pembuka bicara....

Salam ceria dan selamat petang pada anda yang sudi bertandang keblog MA nie.....
Petang nie MA updatekan Biskut Lidah Kucing Coklat Badam (dalam bahasa Indonesia pula dipanggil Kattetong Almond Chocolate).....Resipi nie MA rujuk dari Buku Indonesia Cookies yang dah lama sekali MA miliki, tapi tak pernah pun mahu mencubanya.....hehehe
Biasalah MA nie hobby suka menyimpan buku-buku masakkan.....banyak sekali buku masakkan dalam simpanan MA.....ada yang resipinya MA telah pun mencuba dan menjadi masakkan faviorite famili dan ada juga sehingga sekarang resipinya belum pernah dicuba.....huhuhu
Tenguk mood MA.....terkadang tu...dok tak duduk teringat dan teringin sekali nak mencubanya.....saperti juga dengan resipi nie.......
Sebenarnya MA terlalu lah malas nak mengupdatekan resipi nie buat masa sekarang.....
Tapi oleh kerana kasihankan sahabat FB yang dok teringin nak menikmati biskut nie....jadinya MA usahakan jugalah dipetang nie untuk n3kan resipinya.......semoga temanku nun yang berada jauh di Miri berpuas hati........Lepas nie...buat jangan tak buat yerrr.......
Biskut nie MA dah tayangkan pun di FB MA tengahari tadi...... selepas selesai memasaknya.....
Biskut nie memang sedappp......crispy sekali...SiBongsu asyikkan mengulang jerr.... dah nak habis pun biskutnya.....Nampak gayanya kalau rajin...besok pasti kene buat lagi nie......
Okeylah...apa yang kita tunggu lagi.....mai kita tenguk resipinya.........


KATTETONG ALMOND CHOCOLATE
(Biskut Lidah Kucing Coklat Badam)
Sumber : Buku Indonesian Cookies
Oleh : MA

Bahan-bahanya :
A
  • 150g mentega
  • 100g majerin
  • 250g gula icing
  • 1 sudu teh essen vanilla
B
  • 210g putih telur (dipukul) - lebih kurang 6 biji telur gred A
C
  • 210g tepung gandum* - MA guna tepung biskut (Red Rose Flour)
  • 40g serbuk koko*(*dicampur dan diayak)
D
  • Badam keping
Cara Membuatnya :
  1. Campurkan bahan A dan gaul hingga sebati. Masukkan bahan B dan pukul hingga lembut.
  2. Masukkan bahan C dan gaul hingga sebati betul.
  3. Masukkan adunan kedalam pipping bag yang telah dipasangkan dengan nozel bulat dan picitkan secara memanjang berukuran 4-5cm panjang, keatas dulang yang telah bersapu minyak.
  4. Hiaskan dengan bahan D.
  5. bakar dengan kepanasan 150"c selama 25 minit. ( MA bakar denagn api bawah 160'C dan api atas dengan 180"C) - kepanasan oven terpulang dengan kesuaian oven anda...jadi kenalilah oven anda sendiri.
Bancuhan dimasukkan kedalam pipping bag
yang telah dibubuh nozel bulat dan picitkan 
secara memanjang berukuran 4-5cm

Adunan yang dipaip di hias dengan kepingan badam

Kattetong Almont Chocolate

Biskut Lidah Kucing Coklat Badam
dah pun siap.....
Mai kita dok pakat....cuba membuatnya
Jangan risauuu
Sedapppp.... pasti berbaloiii



1 comment:

  1. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    **** AKI MELAYANI SEPERTI: ***

    1.PESUGIHAN PUTIH
    2.UANG KEMBALI
    3.TERANSFER JANIN
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    ReplyDelete