CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, August 16, 2015

LASAGNA STEP BY STEP...


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum...salam sejahtera & bahagia...semoga anda semua ceria selalu dalam meniti hidup ini..aamiin.
Dimlm yang sunyi  ini..MA nak share resipi LASAGNA yang memang menjadi feveret MA dan anak2...yeaay..saperr suka mkn LASAGNA..angkat tangan !!!! Hahaha ....kalau sukaa...kita memang geng...😃😃😃
Kalau nak makan selalu LASAGNA di Secret Recipe atau di Pizza Hurt..kan kerr mahal....kopakkk  komerr kalu selalu kesitu...baik kita buat sendiri....bukan susah mana pun...cuma perlu kesabaran jerr...kerana byk stepnya....
MA buat niee pun sbb reques drp sibungsu....kempunan LASAGNA katanya....
Minggu sudah MA buatkan..tp br kini nak update...huhuhu biasa lerr komerr oii....bz memanjangg...
MA buat nie pun sbb nak gi jengok si bungsu di UITM....jadi kebetulan pegi tuu....bawak lerr LASAGNA niee pada dia......asyikkan whatsApp kat MA bagitau kempunan lasagna jerr....jadi sementara teman pegi menjenguk dia...maka teman sampaikan lerr hajat dia...
Saperr xsayangg anak oii...😅😅😅
Biasa lerr kalau bwk bukan leh sikit2...sbb sian pada roomate dia lak...klu bawak sikit xpuas lak dia org makan nanti...
Sibungsu duduk satu bilik di UITM tuu..4 orang....seronok & rasa puas MA, kalau apa yg dibawa dapat memuaskan hati mereka...
Dalam pencarian dengan pertolongan cik google..bermacam2 resipi LAGSANA yang boleh kita jumpa...cuma MA ikut yang paling simple jerr...MA combaine antara resipi sana sikit & sini sikit...jadi ini lah kejadiannya...
Mai kita cuba sama2 buat lasagna niee...sedappp
Disini MA buatkan step by step...semoga kepada adek2 yang baru nak belajar membuatnya akan dapat membantu & lebih confident untuk mencubanya......
Hahaha...tp jgn lerr jemu nak scrollnya yerr...byk bebeno stepnya..dan gambar2 yg MA kener letakkan...agar komerr faham...
Jum kita tengok step by step....

Ini  bahan2 utama yang di perlukan untuk membuat LASAGNA
Lasagna - 1 paket..jenama apa2 pun boleh
teman guna jenama AGNESI
(guna beberapa keping jerr...xhabis pun, 
boleh diguna kemudian lagi )
1 paket kecil daging kisar - 400gm
teman guna jenama RAMLE
1/2 botol sos prego (kalau beli botol besar)
teman guna prego italian pasta sauce - traditional
1 kotak susu segar
Mentega / planta..mana2 pun boleh
Cheddar cheese - jenama Beqa
Mozarella cheese
Tepung gandum
Oregano & italian herb (MA guna oregano jerr)

1 tin cendawan butang - dipotong nipis2
1 biji bawang besar - dipotong dadu
2 atau 3 biji cili capsicum - dipotong dadu
1 sudu teh lada sulah
Sedikit gula & garam
1/2kiub pati lembu / ayam

Haaa..nie dia lerr bahan2 yang dah dipotongkan

Mula2 komerr masukkan 
2 sudu besar mentega panaskan hingga cair
lepas tuu komer masukkan pula bawang ..
kacau bawang sehingga layu...
Kemudian baru masukkan daging kisar
tumis sehingga berubah warna..

Tumis daging kisar sehingga berubah warna macam niee..

Bila daging dah berubah warna ...
komerr masokkan 1/2 botol sos prego tuu
kalau komerr guna prego botol kecik...
komerr masukkan semua sekali
Teman beli prego botol beso...jadi teman 
guna lerr 1/2 botol jerr...yang separuh lagi
teman simpan utk dibuat lain kali pulak 
atau boleh jugak digunakan  utk buat sos ..
spegeti pulakk...
Hahaha...komerr rasa pandai tak teman..

Bila daging dah elok sebati ngan sos prego tuu..
komerr masukkan pula cendawan butang..kacau sebatikan

Jangan komerr lupa masukkan jugak 
potongan cili capsicum..kacau lagi sehigga  sebati...
Masukkan juga lada sulah & teman masukkan
juga 1/2 kiub pati lembu / ayam (option)
Masukan juga 1 sudu teh gula dan garam
Sesuaikan rasanya dengan citarasa kita.

Haa..niee dah siap pun intinya....
masukkan dalam bekas dan biokan lerr sejuk...
Last sekali teman masukkan juga dlm
 3 sudu besar sos cili jenama life...
Komerr xmahu masukkan pun xperr
tapi teman suka masukkan sikit...
baru ada ommpphh..

Ini pula bahan2 untuk buat sos putih
750ml susu segar
6 sudu besar mentega / planta
 6 sudu besar tepung gandum
1/2 ketul cheddar cheese - disagat

Mula2 komerr panaskan kuali...
Lepas dah panas, komerr masukkan mentega...... cairkan 
kalau nak guna planta pun boleh...
terpulang pd bahan2 yang ada pada komerr
kalau nak guna minyak zaitun pun..
lagi lerr boleh...

Biarkan mentega cair macam niee...

Bila mentega dah cair...komerr
masukkan pula tepung dan kacau ....
seelok2nya komerr kacau lerr dengan 
whisk agar tepung tak bergentel2/ berketul

Masukkan susu segar dan sentiasa dikacau
sehingga menjadi sedikit pekat..

Bila dah elok sosnya macam gambar niee..

Komerr masukkan lerr cheddar cheese yang telah diparut
kalau komerr nak letak banyak cheddar niee pun boleh..
lagi banyak cheesenya ..lagi lerr sedappp
xderr saperr yang nak marahh...
komerr yang buat diaa...

Bila komerr dah bubuh cheddar cheesse
automatik sos niee menjadi pekat...
KIV masukkan juga sedikit garam,
terpulang pada komerr lerr...kalau nak 
rasa masin sikit kerr...
Kalau sos niee komerr rasa pekat sangat...
boleh jgk komerr tambahkan susu sikit..
Terpulang pada komerr...
sama lerr tuu..
komerr yang buat dia... kann
Teman xtambahkan pun susunya lagi...
teman cuma ikut ukuran di atas jerr...

Haaa..niee dia sos putih..
dah siap pun ...hanya menunggu 
nak melapiskan nya ajerr...

Kedua2 bahan utama niee dah tersedia..
apa lagi mai kita sama2 melapiskannya pula...

Sebelum tuu..komerr rebuskan lerr
kepingan lasagna tuu dulu..supaya lembut
rebuskan lebih kurang selama 10 minit...
Nanti dalam air rebusan tuu...komerr bubuh lerr 
garam untuk perasa dan sedikit minyak
bagi mengelakkan kepingan lasagna tuu
melekat nantii...teman bubuh 2 keping jerr 
setiap kali rebus lasagna tuu...

Bila lagsana dah lembut...
boleh lerr komerr..angkat dan masukkan dalam bekas
aluminium spt diatas...sebelum tuu
komerr sapukan sikit bekas aluminium tuu ngan mentega...

Komerr susun lerr mengikut turutan..
Mula2 lapisan lasagna..kemudian inti dagingnya..
diikuti sos putih..dan atas sos putih tuu
ditaburkan pula mozarella  cheese...

Komerr ulang lerr buat  macam niee...
Buatkan lapisan nya sekurang2nya 2 lapis..
Tapi kalau komerr nak melapis 3 atau 4 lapis pun
bolehh...xsalah erhh...
terpulang pd citarasa komerr...
xsaperr nak marah pun...

Ini lapisan lasagna yang dah siap dilapiskan
cuma tunggu nak di bakokan jerr
Komerr panaskan lerr oven komerr tuu dulu 
dengan suhu 180'C mula2 komerr bako lasagna tuu
dulu selama 25 minit lepas tuu..
komerr naikkan suhu atas 200'C suhu bawah
masih tetap sama 180'C
Bako lerr dalam 20 minit lagi...

Taraaa...niee lerr hasilnya lasagna 
yang telah dibako......

Tunggu lasagna niee sejuk sikit jerr
lepas tuu apa lagi...
takkan lerr teman nak ajar komerr lagi kut..!!!

Apa lagi....potong dan ngapp lerr 
komerr oiii....😃😃😃

Yumm....yumm...
sedapp tuu..rugi komerr xbuat..


1 comment:

  1. sedapnya..bila baca bahan2nya dah terliur dibuatnya..
    www.ddiamondvitshop.blogspot.com
    salam perkenalan

    ReplyDelete