CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, October 13, 2013

KERUTUK TELUR

Selamat pagi semua.....semoga anda berada dalam sehat walafiat........
Pagi2 lagi ditempat MA dah pun hujan, jadinya....tak tahu nak buat ape...nak keluar pun malas rasanya.....sebab hujan .......jadinya MA mengadap ladtop je laaa.....
Pagi nie MA n3kan pula resipi Telur Masak Kerutuk yang MA skodeng resipinya daripad rumah Yatiememories......Looo Yatie lagi, entah mengapa MA nie sinonim betul dengan resipi yang Yatie buat......memang ngam dengan selera MA sekeluarga. Resipi nie Yatie kata dia ambil dari rumah K.Nor.
Terima kasih daun keladi, izinkan MA C&P resipi nie yeekk.....
MA gunakan rempah kerutuk, rempah nie MA dah belikan lama dulu ....... apabila MA kePasaraya kalau ada rempah Kerutup, pasti MA akan belikan untuk simpanan....manalah tahu, kalau tiba2 angin merajin nak buat masakan Kerutuk pula.
Selalunya Kerutuk nie MA masakkan dengan ayam je.....tapi kali ini bila MA terlihat Yatie Masak Kerutuk Telur, jadinya teringin pulak MA nak mencuba. Yoo laaa memang sedap pun......Kerutuk Telur nie....

KERUTUK TELUR
Resipi : K.Nor
Sumber  : Yatiememories

Bahan-bahannya :
  • 1 ekor ayam (Yatie ganti10 biji telur direbus dulu) - (MA pun sama spt Yatie)
  • 3 sudu besar rempah kerutuk/ gulai - bancuh dengan sedikit air panas (Yatie takde rempah kerutuk ni, so Yatieganti dgn 2 sb rempah kari + 1 sb rempah kurma) - (MA guna rempah kerutuk)
  • 1 cawan santan fresh
  • 1 cawan air
  • 2 keping asam keping (MA guna sekeping je)
  • 2 sudu besar cili mesin
  • 2 sudu besar kerisik
  • 2 helai daun pandan
  • 1 biji bawang besar - potong 4
  • 2 biji cili merah - belah 2
  • Gula nisan/ gula melaka
  • Garam
  • Minyak
Bahan Penumis (Rempah 4 beradik) :
  • 1 batang kulit kayu manis (dalam 2" panjang)
  • 5 kuntum bunga cengkih (Yatie letak 2 je)
  • 3 biji buah pelaga
  • 1 kuntum bunga lawang
Bahan yang diBlend :
  • 1 labu bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 5 ulas bawang putih
  • 1" halia
  • 1" lengkuas
  • 1" kunyit hidup
Cara Membuatnya :
  1. Panaskan minyak & tumis bahan penumis/rempah 4 beradik hingga wangi & masukkan cili mesin.
  2. Goreng hingga sedikit garing & masukkan bahan2 yang diblend.
  3. Goreng lagi & masukkan rempah yang dibancuh dengan air panas.
  4. Bila tumisan dah pecah minyak, masukkan daun pandan, garam & asam keping.
  5. Masukkan ayam & gaul sebati.
  6. Biar rempah mesra kat ayam/ telur dalam 10 minit baru lah dimasukkan 1 cawan air.
  7. Biar hingga mendidih
  8. Pastu masukkan santan fresh, nisan/ guala melaka.
  9. Masak hingga hampir pekat & masukkan kerisik.
  10. Masukkan bawang besar yang dipotong 4 & cili merah yang dibelah 2.
  11. Masakkan hingga ayam masak & kepekatan yang disukai
  12. Hidangkan panas2.
** Jika nak letak telur dalam kerutuk :
  1. Kupas kulit telur yang dah direbus, belah sedikit telur (2-3 belahan-hanya kena putih telur je)
  2. Kemudian goreng dalam minyak yang panas hingga kekuningan. Yatie tak goreng telur nie, cuma Yatie kelar2kan saja supaya rempah meresab kedalam telur. (MA pun buat spt Yatie)
  3. Angakat & toskan. (Telur perlu dibelah supaya tidak meletup semasa proses menggoreng).

Telur Kerutuk dah pun siap terhidang......
Jemput makan...



No comments:

Post a Comment