CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, May 29, 2014

SAMBAL HITAM PAHANG.......pembuka selera

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

لسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ 

Salam sejahtera untuk anda yang sudi kesini....
Menu kali ini MA buatkan pula Sambal Hitam Pahang...yang MA skodeng dari dapur
MaDiHaA... Teruja melihat sambal hitam yang MaDiHaA tayangkan....
Kebetulan pula pokok belimbing dibelakang rumah MA banyak pula buahnya...
jadinya MA pun apa lagi cuba lah  membuatnya....
Walau pun sebelum nie MA pernah membuatnya...tapi itu dah lama dulu....
Serek juga lah masa tu....sebab habis periuk yang MA gunakan ketika tu menjadi hitam
dan jenuh jugaklah MA menyentalkannya...huhuhu
Kali nie MA dah tahu penangannya....jadi buatkan dalam periuk lama.....
periuk rice cooker yang dah tak digunakan kerana rosak....
periuknya pun dah tak semenggah dah....jadinya periuk nie lah yang MA guna
untuk merenih belimbing tu....kalau hitam pun taklah ralat sangat.
Nak ceritakan sikit...pokok belimbing MA yang berada dibelakang rumah nie MyHubby
yang tanamkan dalam bekas air kolah yang tak digunakan lagi....
itu pun bekas kolah jiran MA yang ditinggalkan dibelakang rumah....
MA tanyakan samaada dia masih nak gunakan ker lagi...jawapannya tidak 
dan dengan keizinannya My Hubby tanamkan pokok belimbing tu..
Terima kasih pada jiran MA ...Puan Zai Sofea....saaayanggg Zai...
Sekarang berguna jugalah belimbing tu kalau berbuah....sesak-sesak
boleh digunakan untuk memasak...tuuu lerr ceritanya.
Dibelakang rumah MA nie adalah sedikit mini kebun...untuk kegunaan ketika sesak...
yang My Hubby tanamkan dalam pasu serta tab mandi yang MA dah
tak mahu gunakan....semasa ubahsuai rumah dulu....
Tab tu nak dibuangkan pun sayang....jadinya MA syorkan agar ditanamkan saja
satnika pokok yang boleh digunakan untuk masak memasak saperti...
pokok pandan, kunyit, daun kari, ceko manis, kucai, pokok limau purut
serta pokok terung bulat dan panjang.....
Okey...panjang pula leteran MA....kau orang tentu jemu....kihkihkih
Jangan mare.....mai kita tenguk resipinya...



SAMBAL HITAM PAHANG
Sumber : MaDiHaA daripada MILnya
Oleh : MA

Bahan-bahannya :
  • 1/2 cawan belimbing buluh - direbus
  • 1/2 cawan cili padi (ikut kepedasan masing2)
  • 2 cawan ikan bilis - yang telah dikopek
  • 6 ulas bawang merah (3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis)
  • 5 sudu besar kicap manis atau secukup rasa
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 cawan minyak masak
Cara Membuatnya:
  1. Sediakan dahulu belimbing buluh. Kuantiti belimbing buluh terpulang masing2. Belimbing rebus nie boleh disimpan dalam peti sejuk sebagai stok. Jadi bolehlah rebus banyak2 dan simpan stok.Belimbing hendaklah dicuci bersih. Masukkan ke dalam periuk TANPA AIR dan renih dengan menggunakan api kecil. Biar sehingga belimbing mengeluarkan jusnya sendiri dan kecut. Selang seminit atau dua minit mesti dikacau supaya periuk tidak hangit. Biar sehinggabelimbing mengecut dan jusnya betul2 kering dengan api yang kecil sehingga warna belimbing bertukar menjadi gelap. PESANAN : jika nak guna untuk buat sekali jerr sambal nie...memadai hanya rebus anggaran 10 biji belimbing sehingga belimbing bertukar warna coklat sahaja. Tujuan merebus belimbing sehingga betul2 kering dan gelap adalah untuk tujuan simpanan.PESANAN KEDUA : Sila guna periuk yang buruk2 jerr untuk rebus belimbing, kerana belimbingpunya asid yang kuat dan boleh jadikan periuk bertukar jadi kusam. MaDiHaA guna periuk nasi yang dah tak guna (yang ibu periuknya dah rosak...) kalau kat kampung biasanya dorang guna tin minyak masak yang empat segi tuu untuk rebus belimbing nie.... 
  2. Tumbuk cili padi hingga halus. Tumbuk 3 ulas bawang merah sehingga lumat.(3 ulas lagi hiris nipis) Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat. Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat.
  3. Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumis bawang yang dihiris sehingga wangi. Masukkan bahan2 tumbuk sekaligus dan tumislah sehingga bahan2 tersebut nampah agak kering dan garing (agak lama juga). Tambah kicap manis, garam dan gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit (saperti serunding gitu). Bila dah garing, tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang. Aatau boleh juga angkat dan sejatkan sambal menggunakan penapis santan sebelum dihidangkan dengan nasi putih atau ketupat pulut.
  4. Sambal nie boleh disimpan lama dan boleh buat banyak2 untuk simpan stok. Boleh dihidang dengan apa saja juadah yang rasa sesuai dihati anda....Sedap yang teramattttt!!!
Sambal Hitam Pahang dah pun siap...
Selamat Mencuba....

Haaa....nie lerr mini kebun yang MA maksudkan....
Hihihi....okey tak ???
Tanaman untuk waktu sesak....orait la..kan..kan

2 comments:

  1. Salam..kami ada menjual Sambal Belimbing Hitam Siblings Homemade...Jika berminat boleh hubungi kami atau melawat fb dan blog kami...

    Roslina - 013 9945803...

    Facebook :https://www.facebook.com/pages/Sambal-Belimbing_Siblings-Homemade/684402898275573

    Blog : http://siblingshomemade.blogspot.com/

    100 gram - RM6.00
    200 gram - RM11.00
    500 gram - RM27.00
    1 kg - RM50.00
    *Tidak termasuk postage.
    *COD - Sekitar Kuala Lipis dan Raub...

    ReplyDelete
  2. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    **** AKI MELAYANI SEPERTI: ***

    1.PESUGIHAN PUTIH
    2.UANG KEMBALI
    3.TERANSFER JANIN
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    ReplyDelete