CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, September 3, 2013

KEK KUKUS VELVET

Asalamualaikum & salam sejahtera untuk semua.
Semalam MA ada buatkan kek velvet kukus yang MA ambil resipinya daripada rumah Yatie Sinar Kehidupanku. MA suka dengan rasa kek nie yang masam-masam manis, apatah lagi warnanya pun menarik. Alhamdulillah ....... kami sekeluarga sukakan rasa kek nie.
Kiranya untuk membuat kek nie pun tak le susah sangat....cuma mesti ada ketekunan serta kesabaran dalam melapiskan kek nie saja. Kata Yatie resipinya daripada K.Fida, terima kasih pada K.Fida & juga Yatie yang sudi berkongsi resipi nie disini.....
Kepada kawan-kawan yang nak tenguk resepi daripad Yatie, bolehlah ke SINI....di bawah nie MA salinkan resepi bagi acuan besar, kerana MA sering buat untuk tempahan.....jadi MA dah olahkan resepi nie kepada loyang 13". kerana senang bagi MA untuk jadikan rujukan jika ada tempahan.
Memang kek nie selalu ditempahkan oleh pelanggan MA.....mungkin sebab warnanya yang cantik & menarik disamping keenakkannya pun tidak boleh dipertikaikan lagi.
Pada kawan-kawan yang nak cuba membuatnya dalam kuantiti banyak, untuk jamuan ke, mai kita semak resipi yang MA dah olahkan dibawah nie......


KEK KUKUS VELVET (Loyang 13"x 13")
Olahan : MA

8 biji telur gred A (yang sejuk dari fridge)
366g gula halus
358g tepung gandum
1 1/2 susu kecil rata baking powder
1 1/2 sudu besar ovallete
244ml susu cair
1/2 sudu kecil garam
163ml minyak jagung/ masak
1 sudu kecil essen vanila
Beberapa titis pewarna merah, kuning & hijau
Asam hawflakes secukupnya

Cara Membuatnya :
  1. Ayak tepung & baking powder ke dalam mangkuk, & ketepikan dahulu.
  2. Pukul gula & telur hingga kembang. Satelah kembang masukkan ovallete & pukul lagi sehingga betul-betul kembang & gebu. Masukkan minyak jagung/masak & digaul sebati.
  3. Masukkan tepung & baking powder yang telah diayak berselang seli dengan susu & masukkan essen vanila. gaul sebati & bahagikan kepada 3 bahagian...letak pewarna kegemaran.
  4. Loyang dialas dengan kertas & disapu minyak. Ratakan adunan pertama, letakkan merah dahulu menggunakan 6 sudu makan setiap adunan & susun secukup hawflakes dipermukaannya & kukus selama 5-7 minit dalam kukusan yang telah dipanaskan dulu.
  5. Buat hingga habis lapisan seterusnya & susun hawflakes & kukus.
  6. Untuk lapisan yang akhir, kukus  selama 20 minit, supaya kek masak keseluruhannya.
  7. Setelah kek masak, biarkan di dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan diatas redai supaya sejuk.
Nota : Untuk membahagikan sama rata setiap lapisan, ambil 4 senduk lauk & dibahagikan kepada 3 mangkuk & warnakan. Untuk lapisan terakhir susun hawflakes jika suka......


Okeyle .....dibawah nie pula, MA salinkan semula resipi daripada Yatie. Resipi ini bagi loyang 10"x10". MA pun sering juga membuat rujukkan daripada resipi nie untuk dibuat makan kami sekeluarga. Boleh juga dimasukkan kedalam bekas 8"x10", kerana bagi MA untuk membuatnya bagi dimakan oleh keluarga kecil seperti MA, dah memadailah dengan bekas kecil.....malah masih boleh lagi dikongsikan bersama jiran serta kawan-kawan...... Banyak tuuu....
Jom kita semak resipinya...


KEK KUKUS VELVET
Resipi : K.Fida
Sumber : Yatiememories

Bahan-bahannya :
  • 5 biji telur gred A (yang sejuk dari fridge)
  • 225g gula halus
  • 220g tepung gandum
  • 1 sudu kecil rata baking powder
  • 1 sudu besar ovallete
  • 150ml susu cair
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 100g minyak jagung/masak
  • 1 sudu kecil essen vanila
  • Beberapa titis pewarna merah, kuning & hijau
  • Asam hawflakes secukupnya
Cara Membuatnya :
  1. Ayak tepung bersama baking powder kedalam mangkuk & ketepikan dulu.
  2. Pukul gula & telur hingga kembang. Setelah kembang masukkan ovallete & pukul lagi hingga betul-betul kembang & gebu. Masukkan minyak jagung/masak & digaul sebati.
  3. Masukkan tepung 7 baking powder yang telah di ayak berselang seli dengan susu & masukkan essen vanila. Gaul sebati & bahagikan pada 3 bahagian....letak pewarna kegemaran.
  4. Loyaang dialas kertas & disapu minyak. Ratakan adunan pertama, letak merah dulu menggunakan 6 sudu makan setiap adunan 7 susun secukupnya hawflakes dipermukaannya & kukus selama 5-7 minit dalam kukusan yang telah dipanaskan dulu.
  5. Buat hingga habis lapisan seterusnya & susun hawflakes & kukus.
  6. Untuk lapisan yang akhir kukus selama 20 minit supaya kek masak keseluruhannya.
  7. Setelah kek masak, biarkan dalam loyang selama 10 minit kemudian baru diterbalikkan di atas redai supaya sejuk.
***Untuk membahagikan sama rata setiap lapisan, ambil 4 senduk lauk & bahagikan kepada 3 mangkuk & warnakan. Untuk lapisan terakhir susun hawflakes jika suka....


Kek kukus valvet yang cantik & ceria warnanya
Rasanya pun sedappp...

- SELAMAT MENCUBA -









No comments:

Post a Comment